چکیده:
این تحقیق با هدف "بررسی رفتارهای غیرکلامی رئیسجمهوری اسلامی ایران- دوره نهم- (مطالعه موردی فیلم های مستند سفرهای استانی دوره اول)"انجام گرفته است. روش این تحقیق تحلیل محتوا و ابزار اندازهگیری پرسشنامه معکوس بوده است و پس از پرشدن پرسشنامهها، جداول توصیفی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی سفرهای استانی آقای احمدینژاد از شروع دوره ریاست جمهوری وی تاکنون است که با توجه به محدودیتها، حجم نمونه شامل فیلمهای سفرهای استانی دوره اول پخش شده از نهاد ریاست جمهوری میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش روش تمام شمارشی و هدفمند است. بررسیهای انجام شده نشان داد که رفتارهای غیرکلامی از جمله: حرکات دست، حرکات لب، حرکات سر، بیان چهره، حرکات چشم، حرکات ابرو، پیرازبان، حرکات خاص، نشانههای سر و دست و زبان اشیاء به ترتیب بیشترین رفتارهای غیرکلامی بودند که از سوی رئیسجمهور در سفرهای استانی بروز داده شد. در واقع با حرکات اندام و بیان چهره، مخاطبین را متوجه حالات درونی ناخودآگاه و یا حتی خودانگیخته میکند و از آنها به عنوان منبع و وسیلهای برای ارتباط غیرکلامی استفاده میکند. ژستهای دست به تسهیل صحبت کمک میکند هر چند که ممکن است حتی در تضاد هم قرار گیرند. آقای احمدینژاد در هنگام سخنرانی میان مردم بیشتر از دستان خود استفاده میکند تا در بین منتخبین مردم، هیات دولت و دانشجویان. وی این حرکات مداوم و یکنواخت را بیشتر به صورت انگشت اشاره با کف دست جمع شده از خود بروز میدهد و مخاطب خود را به تسلیم میکشاند. این ضربه زدن همزمان با شروع کلمات است. وی با دست دادن شل با کف دست رو به پایین به مردم، تناقض بارزی را برای ما ایجاد میکند چرا که سلطهپذیری را همراه با ضعف و اطاعت از خود نشان میدهد و از مصافحه سیاستمداران (دستکش دار) همان دست دادن با هر دو دست، بسیار محدود استفاده میکند.
خلاصه ماشینی:
بررسي هاي انجام شده نشان داد که رفتارهاي غيرکلامي از جمله : حرکات دسـت ، حرکـات لب ، حرکات سر، بيان چهره ، حرکات چشم ، حرکات ابرو، پيرازبان ، حرکات خاص ، نشانه هـاي سـر و دسـت و زبـان اشـياء بـه ترتيـب بيشـترين رفتارهـاي غيرکلامـي بودنـد کـه از سـوي رئيس جمهور در سفرهاي اسـتاني بـروز داده شـد.
از اين هدف کلي و بنيادين که بر اساس محتواي صحنه هاي سخنرانيها و بازديدهاي فيلم هاي مستند سفرهاي استاني دوره اول شکل گرفته ، اهداف فرعي ذيل مطرح ميشوند: الف ) شناخت نشانه هاي غيرکلامي آقاي احمدينژاد در سفرهاي استاني دوره اول و تعيـين ميزان آنها در هر سفر: ١- شناخت حرکات سر و دست ٢- شناخت اشاره هاي اندامي و حـالات بـدن ٣- شناخت نوع چهره و تعيـين ميـزان عواطـف و احساسـات آن در تمـامي اجـزاي چهـره ٤- شناخت نوع نگاه و ابعاد آن از جنبه هـاي تاثيرگـذاري ٥- شـناخت انـواع حرکـات خـاص ٦- بررسي پيرازبان ٧- بررسي استفاده از مصنوعات و زبان اشياء ب ) شناخت کارکردهاي رفتارهاي غيرکلامي مرتبط با نشانه هاي کلامي به کار گرفته شـده در اقناع پذيري مخاطبان : ١- تکميلي ٢- تکذيبي ٣- کنترلي ٤- جانشيني ٥- تکرار ٦- تاکيدي سوال هاي تحقيق : پژوهش حاضر به دنبال پاسخ دهي بـه پرسـش هـاي زيـر اسـت کـه بـر اسـاس ارتباطـات غيرکلامي رئيس جمهور و متناسب با اهداف اين تحقيق تدارک ديده شده است .