چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی فرم کوتاه و تجدید نظر شدهی رویکردهای مطالعه برای سنجش رویکردهای مطالعه، دانشآموزان مقطع متوسطه بود. به این منظور نمونهای 310 نفری (155 پسر و 155 دختر) که 144 نفر از آنها در رشتهی ریاضی و 166 نفر در رشتهی تجربی تحصیل میکردند به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس مذکور را تکمیل کردند. ضرایب همسانی درونی از طریق محاسبهی همبستگی هر سوال با نمرهی کل هر رویکرد بین 30/0 و 71/0 به دست آمد. نتایج تحلیل مولفههای اصلی به کمک چرخش واریماکس نشان داد که همسو با نتایج لانگ (2000)، رویکرد راهبردی با تمام سوالاتش در یک عامل و سوالات رویکرد سطحی و عمیق هر کدام در دو عامل بار گرفتند و به این ترتیب پرسشنامه (با حذف دو سوال با بار عاملی پایین) از پنج عامل راهبردی، یادسپاری نامنسجم، درک مفهوم، ارتباط مفاهیم و ترس شکست تشکیل شده است .علاوه بر این رابطهی منفی به دست آمده بین رویکرد سطحی با رویکرد عمیق و رویکرد راهبردی و رابطهی مثبت رویکرد عمیق و رویکرد راهبردی همسو با تمام پژوهشهای پیشین گواهی بر روایی مقیاس است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای رویکرد عمیق، سطحی و راهبردی به ترتیب 67/0، 57/0 و 67/0 به دست آمد. همچنین ضرایب پایایی بازآزمایی برای آنها در حد مطلوب و به ترتیب 67/0، 73/0 و 67/0 محاسبه شد که حاکی از ثبات در اندازهگیری رویکردهای مطالعه، دانشآموزان مقطع متوسطه است.
خلاصه ماشینی:
مصاحبهها دربارهی مطالعهی روزانه موجب توجه به تأثیر نافذ فرایند ارزشیابی روی یادگیری و مطالعه شد و آنها نیاز به یک طبقهی دیگر در رویکردها– رویکرد راهبردی 7 – را احساس کردند رویکردی که در آن هدف کسب بالاترین نمرات ممکن با کاربرد روشهای مطالعهی سازمان یافته و مدیریت زمان است (انتویستل و رامسدن، 1983)؛ این رویکرد همچنن شامل نظارت بر کارآیی مطالعهی شخصی (انتویستل، مککون و والکر، 2000) و آگاهی از روش و مطالبات ارزشیابی میشود، ابعادی که به عقیدهی (ورمونت 8 ، 1998؛ پینتریچ - Question-spotting - Deep and surface approaches to learning - Holist - Pask - Serialist - McCune & Walker - Strategic - Vermunt و گارسیا 1 ، 1994) منسوب به هوشیاری فراشناختی و خودتنظیمی هستند (نقل در انتویستل، 2000، ص 3).
مقیاسها و زیر مقیاسهای درون پرسشنامهی تجدید نظر شدهی رویکردهای مطالعه رویکردها رویکرد عمیق رویکرد راهبردی رویکرد سطحی - جستوجوی معنا - ارتباط نظرات - کاربرد دلیل - علاقه به مفاهیم - کارایی نظارت - مطالعهی سازماندهی شده - مدیریت زمان - پیشرفت - آگاهی از مطالبات ارزشیابی - فقدان هدف - یادسپاری نامنسجم - ترس شکست - تعیین بیش از حد تکلیف منبع: انتویستل و همکاران (2006)، ص 3 در نسخهی نهایی پرسشنامهی رویکردها و مهارتهای مطالعه برای دانشجویان، شامل سه بخش است، بخش نخست شامل آیتمهای مرتبط با مفهوم یادگیری است که به طور کامل بسط داده نشده است، بخش دوم یک نسخهی تجدید نظر شدهی پرسشنامهی رویکردهای مطالعه است که عموما به عنوان پرسشنامهی تجدید نظر شدهی رویکردهای مطالعه 1 شناخته میشود (جدول 2) این بخش شامل 52 آیتم است گرچه یک نسخهی کوتاه شده 2 با 18 آیتم نیز ایجاد شده است و نمرات رویکردهای عمیق، سطحی و راهبردی را تولید میکند.