چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی عملکرد مدارس هیات امنایی انجام شده است. به جهت ویژگیها و شرایط مسلط بر این مدارس برای دستیابی به هدف پژوهش از نظریهی داده بنیاد استفاده شد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 15 نفر از گروههای ذینفع این مدارس انتخاب و با این افراد مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. از اطلاعات گردآوری شده در مصاحبهها، بر اساس فرایند نظریه داده بنیاد، طی مراحل سهگانه کدگذاری داده بنیاد (باز، محوری و انتخابی) به ترتیب 254 کد باز، 68 مفهوم و 19 مقوله استخراج گردید. در مرحله نهایی نیز مقولات در ذیل مولفههای اساسی نظریه داده بنیاد (شرایط علّی، محیطی، واسطهای، محوری، راهبردی و پیآمدی) قرار گرفتند و نهایتا مدل نهایی پژوهش شکل گرفت. در جمعبندی کلی در رابطه با این مدارس باید گفت برای این که این مدارس بتوانند عملکرد مطلوبی داشته باشند، باید زیرساختهای لازم را فراهم کرد. در این باره باید به موانع درونی و بیرونی سازمان آموزش و پرورش اشاره کرد. از موانع درونی سازمان آموزش و پرورش میتوان به ساختار متمرکز و محدودیت اختیار مدیران مدارس اشاره داشت. از موانع بیرونی سازمان نیز میتوان به فقر فرهنگی و مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد که از موانع تقویت و بهبود عملکرد این مدارس به شمار میآید.
خلاصه ماشینی:
حال با توجه به اهمیت موضوع و فراز و فرودهایی که این مدارس در جامعه داشتهاند، بایستی نگاهی به عملکرد این مدارس انداخت و دید که آیا این مدارس تأثیری در فرایند آموزش و پرورش کشور داشتهاند؟ آیا این مدارس توانستهاند به اهداف مورد نظر خود دست یابند؟ پیشینهی پژوهش در زمینهی عملکرد مدارس هیأت امنایی پژوهشی صورت نگرفته است، اما در زمینهی مدارس دولتی و غیردولتی پژوهشهای متفاوتی انجام شده است که در زیر به آنها اشاره میشود.
الگوی پارادایمی پژوهش با توجه به الگوی پارادایمی پژوهش، میتوان گفت که مدارس هیأت امنایی نتوانستهاند به اهداف در نظر گرفته شده در آییننامه خود و آن چه که توسط مسئولین ارشد سازمان آموزش و پرورش در بدو تأسیس در مورد این مدارس بیان میکردند برسند.
چرا که با بررسی آیین نامه مدارس هیأت امنایی و گفتههای مدارس مسئولین ارشد سازمان آموزش و پرورش مشاهده میشود که از اهداف اولیه تشکیل مدارس هیأت امنایی، میتوان به گسترش عدالت اجتماعی، تأمین نیروی انسانی با کیفیت، افزایش سرمایه اجتماعی، مشارکت همه جانبه اولیا در امور مدارس و بهبود خدمات آموزشی بوده است.