چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائهی الگوی تضمین کیفیت یادگیری الکترونیکی در مراکز آموزش عالی ایران است. در این راستا از روش تحقیق کیفی نظریه برخاسته از دادهها سود جسته شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر مدیران مراکز یادگیری الکترونیکی، اعضاء هیات علمی، خبرگان موضوع یادگیری الکترونیکی، خبرگان کیفیت در آموزش عالی و سیاستگذاران، بودند که تعداد 16 نفر از میان آنها به صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبهها تا آن جا ادامه یافت که دادهها به اشباع نظری رسیدند. روایی یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و انعکاسپذیری پژوهشگر، تضمین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج گویای آنست که 173 گزاره مفهومی اولیه با 35 مقوله فرعی و 15 گزاره مقولهای اصلی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (3 مقوله)؛ پدیده اصلی (کیفیت یادگیری)؛ راهبرد (3 مقوله)؛ زمینه (2 مقوله)؛ شرایط محیطی (3 مقوله)؛ پیامد (3 مقوله)، شناسایی و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ترسیم و ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
جامعهی آماری پژوهش حاضر مدیران مراکز یادگیری الکترونیکی، اعضاء هیأت علمی، خبرگان موضوع یادگیری الکترونیکی، خبرگان کیفیت در آموزش عالی و سیاستگذاران، بودند که تعداد 16 نفر از میان آنها به صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبهها تا آن جا ادامه یافت که دادهها به اشباع نظری رسیدند.
در طول دو دهه گذشته، موضوع تضمین کیفیت در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به یکی از موضوعات مهم در این حوزه تبدیل شده و نظامهای ارزشیابی ملی جهت ارزیابی برنامههای تدریس و یادگیری در دانشگاهها طراحی شدهاند که در سطح بینالمللی در تحقیقات آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته و علاقه به بهبود آموزش به صورت ملی و بینالمللی افزایش یافته است (سلیمی، آذین و کسکه، 1388).
پدیده کانونی پدیده اصلی در پژوهش حاضر کیفیت یادگیری که همان یادگیری عمیق و اثربخش است که همهی عوامل و تأثیرات در جهت توصیف آن حرکت میکنند و در یک نظام دانشگاهی انتخاب کیفیت یادگیری به عنوان مقوله کانونی منطقی به نظر میرسد و خود نشان از اعتبار یافتهها و تحلیلهاست چرا که هدف دانشگاه یادگیری است و ابزار آن برای ایجاد هر پیامد مثبتی بجز یادگیری نمیتواند، باشد.
مقوله فرعی پتانسیلها و چالشهای محیطی عواملی در محیط را مورد نظر دارد که در سیستم آموزش عالی و فرآیند تضمین کیفیت به عنوان فرصت یا تهدید مطرح میشوند و عناصر جزئی به مانند پتانسیل بالای فناوری اطلاعات و ارتباطات و وب، توزیع دانش در وب فضایی برای بهبود کیفیت، رشد علم و فناوری، چالشهای نظام آموزشعالی در هزاره سوم از قبیل بودجه، افزایش دانشجو، کمبود استاد و...
Developing an e-learning strategy in higher education, Foresight.
Quality management in course development and delivery at the University of the West Indies Distance Education Centre.