چکیده:
در ادبیات آموزش، انگیزه پیش شرط یادگیری محسوب میشود. افزایش کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مستلزم ارتقاء انگیزه تحصیلی آنهاست. عوامل درونی و بیرونی متعددی بر انگیزه تحصیلی دانشجویان تاثیر میگذارند. شناخت این عوامل به ما کمک میکند تا بتوانیم انگیزه تحصیلی دانشجویان را در دانشگاهها ارتقاء بخشیم. این مقاله به بررسی رابطه عوامل درونی توجه، معناداری مطالب درسی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزه تحصیلی دانشجویان پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای علوم انسانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای تصادفی ساده و حجم آن 400 نفر بوده است. در این پژوهش از پرسشنامه انگیزه تحصیلی والرند و همکاران (1992) و پرسشنامه محقق ساخته توجه، معناداری مطالب درسی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که هر سه متغیر، بر انگیزه تحصیلی اثر میگذارند. این متغیرها، مجموعا 9/38 درصد از تغییرات انگیزه تحصیلی را تبیین نمودهاند. متغیر توجه، مجموعا با اثر مستقیم و غیر مستقیم 493/0، متغیر معناداری مطالب درسی با اثرمستقیم 333/0، و متغیر خودکارآمدی تحصیلی با اثر غیرمستقیم 389/0، بر انگیزه تحصیلی تاثیر میگذارند.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه عوامل درونی (توجه، معناداری مطالب درسی و خودکارآمدی تحصیلی) با انگیزه تحصیلی دانشجویان به منظور ارائه یک مدل پیش بین الهام امیری 1 مصطفی اجتهادی 2 ( چکیده در ادبیات آموزش، انگیزه پیش شرط یادگیری محسوب میشود.
این مقاله به بررسی رابطه عوامل درونی توجه، معناداری مطالب درسی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزه تحصیلی دانشجویان پرداخته است.
با اینحال، نظامهای آموزشی و به ویژه اساتید برای بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، بیش از هوش آنان به انگیزه آنها توجه میکنند ؛ زیرا اولا هوش یا استعداد افراد چندان قابل تغییر نیست در حالی که میتوان انگیزه لازم را در افراد ایجاد و تقویت نمود؛ ثانیا، به کارگیری هوش یا استعداد افراد مستلزم وجود انگیزه کافی در آنان است در غیر این صورت نمیتوان از هوش و استعداد آنها در یادگیری استفاده نمود (بال، 1373).
در این مقاله تلاش میشود تا نقش عوامل درونی توجه، ارتباط شخصی مطالب و خودکارآمدی و ارتباط میان آنها مورد بررسی قرار گیرد، تا با استفاده از نتایج به دست آمده بتوان راهکارهایی عملی برای ارتقاء انگیزه تحصیلی دانشجویان ارائه نمود.
باور - Ahmad & Bruinsma - Lee - Afzal, Ali, Aslan Khan, & Hamid - self efficacy - Pajares - Pintrich, Rosser, & De Groot خودکارآمدی، نقشی مهم در انگیزه تحصیلی، یادگیری و موفقیت بازی میکند (پاجارس و شانک، 2005، به نقل از کدیور، 1392).
- Sichivitsa - Wange, & Biddle یافتههای این تحقیق نشان میدهد که خودکارآمدی تحصیلی پس از توجه و تمرکز، بیشترین اثر را بر انگیزه دانشجویان داشته است.