چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی برنامه درسی دوره متوسطه شاخه کار و دانش با نظر به موضوع کارآفرینی از دیدگاه متخصصان انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری را کارشناسان و متخصصان برنامه درسی شاخه کار و دانش (194 نفر) تشکیل می دهند. . 123 نفر به عنوان نمونه بر اساس جدول مورگان بصورت تصادفی انتخاب شدکه تنها 87 نفر از افراد نمونه پرسشنامه ها را برگشت دادند. ابزار ارزیابی برنامه کارآفرینی آلن گیب برای دستیابی به داده ها استفاده شد. مقدار t تک گروهی حاصله باتوجه به مولفه های؛ توسعه رفتار 297101/4، ایجاد همدلی 668755/4، ارزش های کارآفرینانه 961556/4، ایجاد انگیزه 284784/4، درک فرآیند ورود به کسب وکار 078871/4، ظرفیت سازی 075505/5، ملزومات کسب وکار 275455/5، مدیریت روابط 178311/4 است که ازتی بحرانی 98/1±بیشتراست. اختلاف بین مقادیر آزمون و میانگین متغیر در جامعه بسیار کم است به بیان دیگر برنامهدرسی شاخه کار و دانش برمبنای کارآفرینی از دید متخصصان پایین تر از حد متوسط و ضعیف است.
This study، with the idea of entrepreneurship in mind، was conducted with the goal of evaluating the views of the curriculum experts in the high school vocational branch. The method was survey and statistical community included194curriculum experts and specialists of vocational high schools. Research sample volume(123subjects) was selected randomly based on the Morgan Table and، in the end، only 87questionnaires were returned. In order to gather required data from questionnaires Alan Gibb’s evaluation tools of entrepreneurship plan were used. The acquired collective single t for experts is according to these components: behavior development4.297101،developing comm::union:: 4.668755، values of entrepreneurship 4.961556، motivate careers4.284784، understand the process of entering into business 4.078871،Capacity building 5.075505،the key business essentials 5.275455، relations management 4.178311،which every amount is higher than the single t critical amount ±1.98.differences exist between the test amounts and the average variable in the community،But very little.In other words، in the experts’ views، with the idea of entrepreneurship in mind، the vocational curriculum is in the Lower than average.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی برنامۀ درسی دورة متوسطه (شاخۀ کار و دانش ) با نظر به موضوع کارآفرینی از دیدگاه متخصصان Evaluation the Curriculum of the Work and Knowledge Branch with Emphasis on Entrepreneurship in Views of Experts لیلا محمدامین زاده ١.
خوب ، محمدزاده ، کشاورز و علیدادی (١٣٩١) (بـا بررسـی تـأثیر برنامـۀ درسـی 1IJsselstein 2 Mahieu 3 Smith 4 Collins 5 Hannon 6 Kailer 7 Howard 8 Raymond ١٤٨ کارآفرینی بر تمایلات کارآفرینانۀ هنرجویان سال سوم شاخه های فنی و حرفه ای و کـار و دانش هنرستان های شهر داراب ، برنامۀ درسی کارآفرینی را بر تمایلات کارآفرینانۀ هنر جویان گروه آزمایش ، مؤثر یافته و تفاوت معناداری مشاهده کردند.
میانگین (٣/١١١٤٩٤) به دست آمده بسیار نزدیک به عدد ٣ بوده است که بـا توجـه بـه خطاهای احتمالی انسانی و حتی نرم افزاری، عدد فوق را نمیتوان عملکـردی بـالاتر از میانگین تلقی کرد، زیرا نمرات چسبیده به نقطۀ وسط اسـت ، در نتیجـه بـا اطمینـان ٩٩ درصد می توان گفت که برنامۀ درسی دورة متوسطه شاخۀ کار و دانش با توجه به ایجـاد همدلی با دنیای زندگی کارآفرینانه از دیدگاه متخصصان در وضعیتی پایین تر از متوسـط قرار دارد.
میـانگین (٣/١٦٠٩٢) به دست آمده بسیار نزدیک به عدد ٣ بوده است که بـا توجـه بـه خطاهـای احتمالی انسانی و حتی نرم افزاری، عدد فوق را نمیتوان عملکـردی بـالاتر از میـانگین تلقی کرد، زیرا نمرات چسبیده به نقطۀ وسـط اسـت ، در نتیجـه بـا اطمینـان ٩٩ درصـد می توان گفت برنامۀ درسی دورة متوسطه شاخۀ کار و دانش با توجه به ایجـاد و کنتـرل مدیریت روابط از دیدگاه متخصصان در وضعیتی پایین تر از متوسط قرار دارد.