چکیده:
اکرمن هوش و توانایی حرکتی را دو توانایی مهم در سه مرحله یادگیری (شناختی، حرکتی و خودکاری) فیتز و پوسنر دانسته است . بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین بهرة هوشی، آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی با مراحل یادگیری مهارت های پایه بسکتبال است . جامعه آماری این پژوهش ، به تعداد ١٠٥٤ نفر شامل کلیه کودکان پسر ٩ تا ١١ ساله مدارس شهر الشتر، بود که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای، ٦٠ نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه بهرة هوشی ریون ، آزمون های استاندارد آمادگی حرکتی و آزمون های مهارتی بسکتبال ایفرد بوده است . تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد. همبستگی بین بهرة هوشی و اجرای مهارت های پایه بسکتبال در مرحله شناختی یادگیری معنادار و در بالاترین حد خود قرار داشت . این همبستگی در مراحل حرکتی و خودکاری یادگیری نیز معنادار بود ولی کاهش نشان داد. همبستگی بین آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی با اجرای مهارت های پایه بسکتبال ، در مراحل شناختی و حرکتی یادگیری پایین ولی معنادار بود و در مرحله خودکاری یادگیری به بالاترین حد خود رسید. آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی در مرحله خودکاری و بهرة هوشی در مرحله شناختی یادگیری مهارت های شوت ، پاس و دریبل بسکتبال مهم تر هستند.
خلاصه ماشینی:
سیر نزولی، همبستگی بهرة هوشی با مراحل یادگیری ( آزمون های اکتساب و یادداری) مهارت های شوت ، دریبل و پاس بسکتبال نتایج نشان داد کـه بهـرة هوشـی آزمـودنیهـا قابلیـت پـیش بینـی آزمـون یـادداری سـه مهـارت پـاس (٠/٠٠٠ ≥P: ٣٦٨١=t، ٠٢٨٥=Beta)، شـــــوت (٠/٠٠٣ ≥P: ٣٤١٢=t، ٠٢٥٤=Beta) و دریبـــــل (٠/٠٠٣ ≥P: ٣٥٢٦=t ، ٠٢٣٧=Beta) را دارد.
سیر صعودی همبستگی اندازه های آنتروپومتریکی با مراحل یادگیری (آزمون های اکتساب و یادداری) مهارت شوت ، دریبل و پاس بسکتبال همچنین نتایج نشان داد کـه انـدازه هـای آنتروپـومتریکی آزمـودنیهـا، قابلیـت پـیش بینـی آزمـون یـادداری سـه مهـارت پـاس (٠/٠٠٠ ≥P: ٢٦٤٥=t ، ٠٨٥=Beta)، شـــــوت (٠/٠٠٠ ≥P: ٢٣٣٣=t،٠٢١=Beta) و دریبـــــل (٠/٠٠٠ ≥P: ٢/٦٧٥ =t،٠٤٤=Beta) را دارند.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضـر، بررسـی ارتباط بین بهرة هوشی، آمادگیحرکتی و نیز برخی ویژگیهای آنتروپومتریکی با مراحل یادگیری (شـناختی، حرکتی و خودکاری) مهارت های پاس ، دریبل و شـوت بسـکتبال در کودکان ٩ الی ١١ سالۀ پسر بود.
بخشی از نتایج تحقیق نشـان داد که بین میزان بهرة هوشی آزمودنیها و آزمون های اکتساب و یادداری مهارت های پایۀ بسکتبال (پاس ، دریبل و شوت ) رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد.
سیر پیشرفت همبستگی بین بهرة هوشـی و مراحل سه گانۀ یادگیری (شناختی، حرکتی و خودکاری) مهارت های پاس ، دریبل و شوت بسکتبال به شکل نزولی بود، که از اهمیت بیشـتر این متغیر در مرحلۀ اولیه (شناختی) یادگیری حکایت دارد.
بخش دیگری از نتایج این پژوهش نشـان داد که بین آمادگیحرکتی آزمودنیها و آزمون های اکتسـاب و یادداری مهارت های پایۀ بسـکتبال (پاس ، دریبل و شوت ) رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد.