چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نظامدار و فراتحلیل مطالعات
انجام شده در خصوص تاثیر تمرین بر افزایش ظرفیت حافظه
فعال و ارتقاء مهارتهای تحصیلی کودکان انجام شده است.
پایگاهها و منابع اطلاعاتی مختلف جستجو، و مقالات چاپ شده
در حیطه آموزش حافظه فعال شناسایی شد. کیفیت مقالهها
بررسی، و فقط پژوهشهای تجربی و شبه تجربی دارای گروه
کنترل از سال 2000 وارد تحلیل شدند. تحلیل دادههای 35
فاصله اطمینان ] (d= 0/ مقاله بیانگر اندازه اثر متوسط ( 65
0] برای اثربخشی / 0- حد بالا 77 / 0/95 درصدی، حد پایین 52
آموزش حافظه فعال بر ظرفیت این حافظه است. تعمیم این
دامنه ] (d= 0/ آموزش بر مهارتهای تحصیلی با اندازه اثر ( 25
0 ] در / 0 - حد پایین 07 / 0 درصدی، حد بالا 42 / اطمینان 95
سطح پایین قرار دارد. آموزش حافظه فعال تکنیک آموزشی
موثری برای افزایش توانمندی حافظه فعال افراد است، ولی اثر
انتقال این توانایی با آموزش مستقیم حافظه فعال به مهارتهای
تحصیلی پایین میباشد.
The current review examines the effectiveness
of working memory training and its transfer
effects on educational skills. The role of some
effective factors in working memory training
has been explained. Variety of data sources
were searched and articles of working memory
training published after 2000 were identified.
Researches that utilized experimental or quasiexperimental
designs and had a treated group or
a control group were included in the article.
Reviewing the findings of 35 articles indicated
that working memory training has moderate
effects on working memory capacity with an
effect size d=0.65 (95 % CI 0.52–0.77).
Generalization of working memory training to
educational skills with an effect size d=0.25 (95
% CI 0.07–0.42) was in low level. Working
memory training as an educational and treatment
techniques seems to be effective in increasing
individual’s working memory skills but shows
low generalization effect to other educational
skills. The lack of studies on transfer effects of
working memory training limits conclusion in
this area. Further research is needed to
determine how effective this training will be in
transferring to other domains.
خلاصه ماشینی:
فراتحلیلی بر اثر بخشی مداخله در حوزه حافظه فعال 1394, 6(1), 25-46 Meta-Analysis of Working Memory Training and its Generalization Effect سعید حسن زاده - احمد احمدی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نظام دار و فراتحلیل مطالعات انجام شده در خصوص تاثیر تمرین بر افزایش ظرفیت حافظه فعال و ارتقاء مهارتهای تحصیلی کودکان انجام شده است.
تعمیم آموزش بر مهارتهای تحصیلی با اندازه اثر (025=d) [دامنه اطمینان 0/95 درصدی حد بالا 042 - حد پایین[0/07Saeid HassanzadehAhmad AhmadiAbstractThe current review examines the effectiveness of working memory training and its transfer effects on educational skills.
شود به عبارت دیگر کارکردهای اجرایی اصطلاحی است که جهت تبیین و توصیف سیستم شناختی به کار میرود که وظیفه برنامه ریزی تصمیم گیری نظارت بر عملکرد و پیشبینی را برای اجرای اعمال هدفمند به عهده دارد در حالی که پیشتر تصور میشد توانایی 1-Molti-Component 2- Syntactic Knowledge 3- Phonological Memory 4-Articulation حافظه فعال ثابت و غیر قابل تغییر است کوان ،(2001) برخی از پژوهشهای تازه در گروههای سنی و کودکان با اختلالات مختلف و همچنین افراد بهنجار نشان میدهد که میتوان ظرفیت حافظه فعال را از طریق آموزش و مداخله مستقیم افزایش داد اسچوارب نایل و ،اسچو،ماچیر 2015؛ ریچتیر، مودین ایلینگ و هیلدیر براندت ،2015 دونگن ،بومسما ،ولیبریگت بیوتلار و سلاتس ویلیمسی، 2014؛ پرینز و همکاران 2013؛ مزاکاپا و ،بوکنر ،2010؛ ووگت و همکاران 2009؛ ریدیک و همکاران 2013 این در حالی است که مشکلات حافظه فعال به عنوان یکی از نقایص اصلی در اختلالات روانی و عصب تحولی مختلف از جمله اختلال بیش فعالی و نقص توجه اختلال یادگیری عقب ماندگی ذهنی، روان پریشی و آسیبهای مغزی مطرح شده است گاتر)کول) و ،آلووی ،2006 ، مارتینسون ،هایدن، هوک – جانسون و تان ،نک 2005.