چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش به شیوه بحث
سقراطی بر گرایش دانشجویان به تفکر انتقادی اجرا گردید.
روش این پژوهش کیفی، و از نوع اقدام پژوهی موردی بود.
مطالعه بر روی نمونه هدفمند ) 20 نفر( شامل یک گروه طبیعی
)یک کلاس تشکل یافته( از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی
در رشته علوم تربیتی صورت پذیرفت و در آن پس از طراحی
الگوی اجرایی آموزش به روش بحث سقراطی، درس
روانشناسی تربیتی مطابق با سرفصل آموزشی، در طول یک نیم
سال تحصیلی به اجرا درآمد. گردآوری اطلاعات توسط مصاحبه
باز و استانداردشده پایانی با افراد گروه مشارکت کننده در بحث
سقراطی صورت پذیرفت. مصاحبه در دو بخش کلی و توالی
منظمی از پنج پرسش بود و داده های حاصل به روش تحلیل
تفسیری و به شیوه رویکرد نظریه زمینه ای استراوس و گلاسر
پردازش شدند. نتیجه حاصل، اثربخشی آموزش به شیوه بحث
سقراطی را در بهبود شش مولفه گرایش به تفکر انتقادی
)تحلیل گرایی، فراخ اندیشی، اعتماد به توانایی تفکر انتقادی
خود، جستجوگرایی، بلوغ در قضاوت، خود ارزیابی( نشان داد.
The present study, in order to identify the effect
of teaching by Socratic discussion on students'
critical thinking disposition in university, was
performed in the qualitative approach and by an
action research method with the participants in
one group of education undergraduate students,
who were selected by purposeful sampling
(N=20). Collecting data were applied by “the
standardized open-ended interview”. The
interview was organized in tow main themes
(evaluation of the education, evaluation of the
interactions), and the systematic sequence of
five questions. After designing implementing
pattern (Socratic dialogue), according to
educational topics in educational psychology,
teaching method was done in one educational
semester and so interviews with participants
were conducted by the researcher at the end of
semester. Collected data from interview were
analyzed by interpretational analysis” and
deducted results from them indicated the
effectiveness of Socratic discussion in improve
tendency to six “elements of critical thinking
dispositions (analyticity, cognitive maturity, CT
self-confidence, self-evaluation, openmindedness,
truth-seeking).
خلاصه ماشینی:
critical thinking disposition in university, wasperformed in the qualitative approach and by an مطالعه بر روي نمونه هدفمند (٢٠ نفر) شامل يک گروه طبيعي action research method with the participants in(يک کلاس تشکل يافته ) از دانشجويان دختر مقطع کارشناسي ,one group of education undergraduate studentswho were selected by purposeful sampling در رشته علوم تربيتي صورت پذيرفت و در آن پس از طراحي the“Collecting data were applied by .
در مجموع با تعمق در عبارات پاسخ هر دو گروه به سه بخش يادشده از پرسش اول مصاحبه ، و بر پايه عناصر گرايش به تفکر انتقادي در نظر فشيون و فشيون (٢٠١٠،٢٠٠١) ميتوان سه مولفه "تحليل گرايي، جستجوگرايي و بلوغ در قضاوت " را استنباط نمود و گرايش نسبتاً بالاي پاسخگويان در هر کدام (حداقل ٧٦ درصد)، نشانگر آن است که مشارکت در بحث ها و شنيدن ديدگاه هاي مختلف به دليل آنکه امکان طرح ديدگاه هاي 66 متفاوت را فراهم مينمايد، توجه افراد را به سوي جوانب ديگر هدايت نموده ، آنها را به جستجوي بيشتر واداشته ، موجب شده مشارکت کنندگان را به سوي ارزيابي دقيق و همه جانبه هدايت کند و اين تعمق آنها را در موضوع افزايش داده و يادگيري و فهم بهتري را به دنبال داشته است .
The Influence of Socratic Questioning in Online Discussions on the Critical Thinking Skills of Undergraduate Students: An Exploratory Study Based on a Business Course at a Proprietary University [Unpublished Dissertation].