چکیده:
در پژوهش حاضر ارتباط باورهای فراشناختی، و سبکهای مقابله با اضطراب امتحان با توجه به نقش واسطهای سبکهای مقابله بر اساس مدل مفهومی کارکرد اجرایی خود نظمبخش در جمعیت دانشجویان بررسی شد. 638 نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی و دانشکدهی پردیس کشاورزی در بازهی زمانی آبان تا آذرماه 1389، از طریق نمونهگیری طبقهای در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامهی اضطراب امتحان، پرسشنامهی سبکهای مقابله با فشارروانی اندلر و پارکر و پرسشنامهی باورهای فراشناخت ولز را تکمیل کردند. روش پژوهش، همبستگی بود. جهت تعیین چگونگی ارتباط سازهها، از همبستگی اسپیرمن و جهت تعیین سهم هر یک از مولفهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد راهبردهای مقابلهی هیجانمدار و مساله مدار، در رابطهی باورهای فراشناخت واضطراب امتحان نقش میانجی دارند. اما راهبردهای مقابلهی اجتنابی در رابطهی باورهای فراشناخت واضطراب امتحان نقش میانجی نداشت. از میان پنج بعد فراشناخت فقط باور فراشناختی مثبت و اطمینان شناختی، اثر مستقیم بر اضطراب امتحان داشتند اما اثر ابعاد دیگر غیر مستقیم بود. با توجه به یافتههای پژوهش، تمرکز بر نوع راهبرد مقابلهای، میتواند اثر مهمی در اضطراب امتحان دانشجویان داشته باشد. پیشنهاد میشود مداخلات درمانی مبتنی بر فراشناخت و مقابله، در درمان اختلال اضطراب امتحان مورد توجه قرار گیرد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the coping styles, meta-cognitive beliefs and test
anxiety by considering the mediating role of coping styles based on the Self-regulatory executive function in the
university students. In 2010, 638 students of Tehran’s kharazmi University and Agricultural faculty of Tehran
University were selected through Stratified sampling method from October to November. Students completed Coping
Inventory for Stressful Situations of Endler and Parker, Test Anxiety Inventory, Metacognitions Questionnaire. In this
study the correlational method was used. Spearman correlation test was used to determine the relationship between the
variables and the path analysis method was used to determine the contribution of each component. The Results showed
that the emotion-oriented and problem-oriented coping strategies had a mediating role in the relationship between the
meta-cognition and test anxiety. But avoidance coping strategy had no mediating role in this relationship. Of five
dimensions of meta-cognition, only the positive meta-cognitive beliefs and cognitive confidence had a direct effect on
the test anxiety. But the effects of other dimensions were indirect. With respect to the results, focusing on the coping
strategies and meta-cognitive beliefs can play an important role in the students’ test anxiety. It is suggested that the
treatment interventions which are based on the meta-cognition and coping should be considered for treatment of test
anxiety disorder.