چکیده:
زبان از عناصر بنیادین در داستان نویسی به شمار می رود. بسیاری از صاحبنظران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و زبان و نوشتار مردان تفاوت وجود دارد. در عصر حاضر که در سایة تفکرات فمنیستی، زنان مجال حضور و ورود به قلمرو زبان و ادبیات را پیدا کردند، قلم را ابزار انتقال مردانگی، و بیگانه با خود یافتند؛ لذا در بیان مقصود دچار مشکل شدند. از سوی دیگر تحولات ادبی و ظهور رمان و داستان اعم از کوتاه و بلند در زبان فارسی، مردان را مجبور به پذیرش حضور زنان در رمان نمود. عدم آشنایی مردان با زبان و روح و روان زنان، و همچنین نگاه سنتی آنان به زن در جوامع سنتی مثل ایران، مردان را در بیان خواستهها زنان و انتخاب زبان مناسب برای آنان با چالش جدی مواجه کرد. با توجه به مشکلات موجود، و اینکه هنوز معیارها و موازین علمی برای تحلیل رمان در زبان فارسی از منظر زبان و جنسیت وضع نشده، در این مقالة بر پایة نظریههای زبانشناسی جنسیت به مطالعة رمان شوهر آهو خانم، یکی از رمانهای برگزیده زبان فارسی، پرداخته شد تا میزان موفقیت نویسنده در استفاده از زبان متناسب با شخصیتهای همجنس و غیرهمجنس با نویسنده، بررسی شود. حاصل تحقیق گویای آن است که نویسنده در بسیاری از موارد به دلیل رئال بودن رمان، از عهده انتخاب زبان مناسب برای شخصیتها برآمده است. برخی انحراف از معیارهای موجود را میتوان به طبقهی اجتماعی کاراکترها مربوط دانست.
Literary Theory and Criticism / 7
The Reproduction of the Relations of Dominance in Ahou Khanom’s
Husband
Dr. Faramarz Khojasteh1*
Ja’far Fasaei2 Received: 2016/6/18 Accepted: 2017/4/9
Abstract
The novel, Ahou Khanom’s Husband has been recognized as one of the
first feminist works in the discourse of contemporary fictional literature.
Considering the concept of “ideology” as discussed in Marxist readings,
the present paper studies the novel to demonstrate that despite its
outer layer which attempts to show and inculcate a kind of pioneering
feminism, the novel is, in its inner layers, affected by patriarchy as a
social macro-structure and therefore, in the final analysis, it is an
ideological apparatus in the hands of this dominant institution for the
reiteration and reproduction of the logic of dominance. Ahou Khanom’s
actions, as the novel’s protagonist and the source of its feminist theme,
have been organized in such a way as to result in the least amount of
conflict and friction with the values of the patriarchal system. In fact,
patriarchy, as the driving force behind the text in a clever and
meticulous scenario, and by denying the relations of dominance, has
guided the text in such a way that its support for the novel’s heroine,
who is actually only a hollow heroine, has misled the critics to undertake
feminist readings. However, by disclosing the ideological function of the
text’s latent dimension, this study shows that it is a text harbouring the
continuation of patriarchal dominance.