چکیده:
سید محمد رضا میرزاده عشقی (1273 - 1303 هـ. ش)، شاعر نام آشنای عهد مشروطیت، از رجال پرکار روزگار خود است. او اگر چه در حوزهی شعر سیاسی و اجتماعی شاعری بزرگ و نامدار محسوب میشود لیکن از نظر ادبی و آشنایی به فنون و تکنیکهای شعری دست توانایی ندارد و هنوز به اوج هنر شعری خود نرسیده است. در این مقاله تلاش میشود با بررسی محور ادبی اشعار عشقی، میزان شناخت و تسلط او بر حوزههای مختلف این محور سبکی مشخص و نقاط قوت و ضعف او معلوم گردد. عشقی در قالبهای شعر دست به نوآوری زده و یکی از کسانی است که اولین شعر نو را به او نسبت میدهند. او در دیگر قالبهای سنتی نیز دستکاری کرده چنانکه مسمّط ترجیعی را ساختهی او میدانند. در وزن شعر اگر چه خواهان ایجاد تحول بوده لیکن به خواست مطلوب خود نرسیده است. اغلب صور خیال او کلیشهای و قدیمی است، لیکن تشبیهات زنده و پویا که بعضا در بافت شعر جریان پیدا میکند کم و بیش بر جاذبهی اشعاش افزوده است. در بین آرایههای ادبی بیشترین تلاشش برای تقویت موسیقی شعر از رهگذر جناسها و تکرارها، و ایجاد تداعی معانی از طریق تضادها، مراعاتالنظیرها و تلمیح هاست. در باب تلمیح نیز نشان میدهد که با وجود علاقهمندی به ایران باستان، شناخت چندانی از فرهنگ و تاریخ باستان ایران ندارد.
Seyed Mohammad Reza Mirzadeh Eshghi (1273 - 1303 AD. N.) Constitution and vowed known contemporary poets, statesmen of his time is prolific. This article is based on a discuss of literature of love poems, his mastery of the knowledge and different lightness axis is proved, he identifies strengths and weaknesses. A love poem to come up with innovations and one of those impressions is the first poetry attributed to him. Even in more traditional formats, as well as he is known for making Mosammt Tarjyy Sakhth. If you want to change the meter, but the demand is not desired. Most of his imagery stereotypes and old, but sometimes in the context of dynamic imagery poem flows more or less on Ashash added appeal. Among the array of literary greatest effort to promote poetry through music, puns and repetitions, and contradictions association through observation and Tlmyhhast Alnzrha. Bob also shows that there is interest allusions from ancient Iran, ancient Iranian culture and history does not recognize.