چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر بهبود سلامت روان و عزتنفس دانشآموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه یزد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و گروه پلاسیبو بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر یزد بودند که با روش تصادفی طبقهای خوشهای مرحلهای از دانشآموزان کلاسهای سال اول مدارس ناحیه 1 شهر یزد انتخاب گردید. دانشآموزان به صورت تصادفی در یکی از وضعیتهای گروه آزمایش ، گروه گواه و گروه پلاسیبو قرارگرفتند. تعداد شاگردان در هر گروه 30 نفر بود. گروه آزمایش در 9 جلسه 75 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای مقابله با استرس قرارگرفتند. در گروه پلاسیبو دانشآموزان در مورد پیشگیری از برخی از بیماریها مورد آموزش قرارگرفتند. دانشآموزان قبل و بعد از آزمایش توسط پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ، عزتنفس کوپراسمیت و استرس ادراک شده کوهن مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که دانشآموزان در گروه آزمایش ضمن کاهش نمرهها در استرس ادراک شده به صورت معنیداری در سلامت عمومی گلدبرگ عملکرد بهتری داشتند و شاخصهای مشکلات در آنها کاهش یافت. بهعلاوه در نمره عزتنفس بهبودی معنیداری در مقایسه با دو گروه دیگر داشتند. نتایج با توجه به دیدگاههای نظری و پژوهشهای مربوط مورد بحث قرارگرفت.
خلاصه ماشینی:
فیف، اسکات، فین برگ و زویک 6 (2008)نشان دادند که افراد انعطافپذیر که از مهارتهای مقابلهای فعال استفاده میکنند، از سلامت روانی بهتری -Quatman & Watson - William James - Bean, Clemes, & Clark - Carver, Scheier, & Wientrub - White, Kashima, Bray, & York - Fife, Scott, Fineberg, & Zwickl برخوردارند.
در مطالعهای دیگر میونگ آ، دی یونگ و آن جونگ 7 (2015) اثربخشی روش روان درمانی عقلانی عاطفی را بر -Englbrecht, Gossec, Delongis, Scholte, Sokka, & et al - Holens, Lervg, Waaktaar, & Ystgaard - Grigorio, Meily, Atan, Marcel, Post, & et al - Keogh, Bonf, & Flaxman - Chinaveh, Ishak, & Salleh - Khaledian, Omidi, Sepanta, & Tavana - Myung Ah, Jiyoung, & Eun Jung بهبود خود کارآمدی و راهبردهای مقابلهای در دانشجویان پرستاری نشان دادند.
نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی موجب افزایش سلامت روان و عزتنفس در دانشآموزان دختر گردید.
براین اساس این پژوهش با هدف اثربخشی شیوههای آموزشی مقابله با استرس برسلامت روان و عزتنفس دانشآموزان دختر سال اول متوسطه طراحی و اجرا گردید.
یافتهها دررابطه با فرضیه اول پژوهش یعنی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با استرس در بهبود سلامت روان دانشآموزان، با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه به مقایسه سه گروه گواه، پلاسیبو و آزمایش اقدام شد که نتایج در جدول 1 آمده است.
به علاوه با پژوهشهای مؤمنی مهمویی و همکاران (1390) و حقیقی و همکاران (1385) که نشان دادند، آموزش مقابله با استرس و مهارتهای زندگی به بهبود سلامت روان و عزتنفس دانشآموزان منجر شد، همجهت است.