چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی موثر بر رضایت مندی شغلی مدیران مدارس
متوسطة دولتی نواحی 2 و 4 آموزش و پرورش شیراز می باشد. در این پژوهش که به شیوه پیمایشی انجام گردید، سعی شده است با تاید بر دیدگاه های نظری، مخصوصا نظری های مازلو و هرزبرگ، تاثیر متغیرهای جنس، سن، محل تولد، میزام تحصیلات، وضعیت تاهل، تعداد افراد تحت تکفل، نوع مالکیت
منزل مسکونی، میزام حقوق و مزایای دریافتی، ناحیة محل خدمت، میزان مشارکت در تصمیم گیری و
منزلت شلیی بر رضایت مندی شغلی مدیران بررسی شود. داده های پژوهش با ابزار پرسشنامه ای محقق
ساخته با مقیاس 5 درجه ای از یک نمونة 91 نفری به صو رت نمونه گیری تصادفی سیستماتیک
جمع آوری گردید و با روش های آماری آزمون تحلیل واریانس، تی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند
متغیره تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که سه متغییر مشارکت د ر تصمیم گیری، ناحیة
محل خدمت و منزلت شغلی 56 % رضایت شغلی را تبیین می هند
The purpose of this study is to examine the effective socio-economic factors on school principals’ job satisfaction in Shiraz. The method of the study is survey and theoretical basis of the study is based on the views of Maslow and Herzberg. The effects of gender, age, occupation, education level, employment status, marital status, number of persons in household, home, salary, work, decision-making and job status on principles’ job satisfaction have been examined. The data were collected from 91 participants by cluster sampling method using the researcher -made questionnaire in the form of Likert scale and were analyzed using one-way ANOVA, t-test, bivariate regression and multiple regression. The results show that, variables of participation in decision-making, area of service location and job dignity explain about 56 % of job satisfaction in the workplace.