چکیده:
در این مقاله ، مفهوم طبقه در دیدگاه «اولریش بـک» نقـد و بررسـی شـده اسـت . چارچوب نظری پژوهش بر مبنای رویکرد انتقادی است کـه هـدف اصـلی آن بـه چالش کشیدن فرهنگ و عقل خودبنیاد مدرنیته است . اولـریش بـک بـه عنـوان یکی از نظریه پردازان مدرنیته انعطافپذیر، مرگ طبقه ، مرگ هویت های جمعی و سازههای سنتی را در فرایند گذار به مدرنیته انعطافپـذیر اعـلام مـی کنـد و بـر عنصر فردگرایی در عصر جدید تاکید می کند. نویسـندگان در مقالـه حاضـر ایـن چارچوب را به دلیل نادیدهگرفتن نابرابریهای اجتماعی در جامعـة مـدرن مـورد نقد قرار می دهند و نشان می دهند که نظریة بک دربارة زوال هویت هـای جمعـی دارای ناهماهنگی ها و تناقضات بسیار جـدی اسـت . هـدف اصـلی ایـن مقالـه ، رد واقعیت تغییرات اجتماعی نیست ، بلکه هدف اصلی ، تبیین اشتباهات و تناقضـات درونــی موجــود در آثــار بــک، همــراه بــا دفــاع از تحلیــل طبقــاتی در مباحــث جامعه شناختی است .
خلاصه ماشینی:
"محمدجعفر محجوب در پژوهشی دربارة داستان های عامیانـه فارسـی و بـا اشـاره بـه داستان مشهور هزارویک شب که مبتنی بر ساختار قصه در قصه است ، تصریح می کنـد که «علت اصلی پدید آمدن الف لیله ولیله که عبارت از نقل داستان هایی اسـت بـرای بـه دست کردن مهلت و مانع شدن از کاری شتابزده و ناسنجیده یا قصـه گـویی بـرای پـس انداختن مرگ و نیز شیوة درج کردن قصه ای در قصۀ دیگر» روش خاص هندیان اسـت و «بنابراین این نکته ، قرینه ای روشن برای هندی بودن بعضی عناصـر تشـکیل دهنـدة الـف لیله ولیله می تواند بود، چه نه تنها طرز تألیف کتاب ، بلکه شیوة بیـان نیـز در آن همـین شکل را به خود گرفته است .
Henry James هفت پیکر از جمله آثاری است که هر دوگونه این شخصیت ها را در خود دارد کـه در ادامه به آنها خواهیم پرداخت : شخصیتهای تاریخی علاوه بر اشخاص تاریخی و بزرگانی که بویژه در بخـش غیرداسـتانی بـه آنهـا اشـاره میشود و به عنوان مثال ، پیامبر اسلام ، عـلاءالـدین ، کرپـه ارسـلان ، فردوسـی و محمـد (فرزند نظامی) از آن جمله محسوب میشوند؛ مهم ترین شخصیت های تاریخی در بخـش داستانی، بهرام و یزدگرد هسـتند.
سـکوت بـه عنـوان معنـای غیرطبیعـی یـا انتقـال غیرمستقیم مفاهیم ، وقتی مطرح میشود که برای ساخت مـتن دلالتمنـد تلقـی شـود و تفاوت کارکرد سکوت به عنوان بخشی از زبان با کاربرد غیرمستقیم کـلام در ایـن اسـت که سکوت ، به مثابۀ بخشی از زبان ، امروزه بخشی از روایت داستانی را بازگو میکند و بـه اصطلاحی تخصصی در زمینه تحلیل گفتمان تبدیل شـده اسـت ، امـا بیـان غیرمسـتقیم میتواند بسیاری از صنایع ادبی مانند استعاره و مجاز را نیز دربر گیـرد کـه بـه شـیوه ای غیرمستقیم برای زیباسازی و ایجاد لذت هنری بکار میروند."