چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی تاثیر مدیریت تنوع بر بعد ارتباطی سرمایهی اجتماعی پرسنل مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شهرستان شوش در سال تحصیلی 91-1390 میباشد. در این تحقیق برای رسیدن به هدف تحقیق، دو فرضیهی اصلی و هشت فرضیهی فرعی وجود دارد. فرضیههای فرعی این تحقیق نیز در راستای بررسی تاثیر مدیریت تنوع (تنوع جمعیتشناسی و تنوع نیروی انسانی) و سرمایهی اجتماعی (بعد ارتباطی شامل اعتماد و هنجارهای عمل) پرسنل مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شهرستان شوش میباشد. جامعهی آماری این پژوهش، دارای 500 نفر از پرسنل مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شهرستان شوش میباشد که از میان جامعهی آماری و با استفاده از جدول گرجسی و مورگان تعداد 217 نفر بصورت تصادفی انتخاب شدند. این تحقیق از نوع تحقیقات علی و روش تحقیق توصیفی و تحلیلی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته مدیریت تنوع و پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی دکتر محمد مقیمی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و روشهای آمار استنباطی (آزمون کولموگوروف ـ اسمیرنف K-S، آزمونt ، آزمون مقایسهی میانگین دو جامعهی مستقل، تحلیل واریانس ANOVA و رگرسیون) استفاده شد. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیهها حاکی از تایید همهی فرضیههای پژوهش میباشد. این امر بیانگر این واقعیت است که مدیریت تنوع اثر معناداری بر سرمایهی اجتماعی دارد.
خلاصه ماشینی:
فرضیههای فرعی این تحقیق نیز در راستای بررسی تأثیر مدیریت تنوع (تنوع جمعیتشناسی و تنوع نیروی انسانی) و سرمایهی اجتماعی (بعد ارتباطی شامل اعتماد و هنجارهای عمل) پرسنل مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شهرستان شوش میباشد.
Putnam Coleman جدول 1: مروری بر مطالعات انجام گرفته (رجوع شود به تصویر صفحه) روششناسی و ابزار جمعآوری دادههای پژوهش از آنجایی که، هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرهای مدیریت تنوع و سرمایهی اجتماعی میباشد، از اینرو، تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات، توصیفی ـ علی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد.
جدول 2: محاسبهی آلفای کرونباخ متغیرها آلفای کرونباخ بعد ارتباطی سرمایهی اجتماعی 81/0 مدیریت تنوع 75/0 کل پرسشنامه 78/0 جامعه و نمونه آماری جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی کارکنان (زن و مرد) مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شهرستان شوش که تعداد آنها 500 نفر میباشد و در سال 1390 مشغول به کار میباشند.
فرضیات پژوهش فرضیههای اصلی و فرعی تحقیق به شرح زیر میباشد: 1- تنوع جمعیتشناسی اثر معناداری بر بعد ارتباطی سرمایهی اجتماعی پرسنل مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شوش دارد.
با توجه به تحلیل مقایسهی میانگین دو جامعه و با فرض برابری واریانسها و از آنجا که مقدار sig با این فرض کمتر از 05/0 است (001/0) فرضیهی مورد تأیید قرار میگیرد؛ بنابراین میتوان گفت که جنسیت بر اعتماد پرسنل مقطع راهنمایی اثر معناداری دارد.
نتایج آزمون فرضیهی اصلی دوم نشان میدهد که تنوع سرمایهی انسانی بر سرمایهی اجتماعی پرسنل مقطع راهنمایی اثر معناداری دارد.