چکیده:
هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی راهبرد آموزی مبتنی بر الگوی ویت بر بهبود عملکرد حافظهی فعال و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایهی سوم دبستان دارای حافظهی فعال ضعیف بود. در این پژوهش شبه آزمایشی 36 دانشآموز دارای حافظهی فعال ضعیف و عملکرد تحصیلی ریاضی پایین به شیوهی خوشهای انتخاب شده و در یک گروه آزمایشی و دو گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی به مدت 6 هفته بر اساس الگوی ویت تحت آموزش حافظهی فعال قرار گرفتند. به گروه پلاسیبو 6 هفته درس علوم از طریق شیوهی آموزش دو جانبه، آموزش داده شد و گروه کنترل واقعی هیچ نوع مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیره، تحلیل کواریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی بن فرونی و نرمافزار SPSS-20 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله سبب بهبود عملکرد دانشآموزان در آزمونهای یادآوری وارونه، شمارش و مکعب شده است، ولی افزایش در آزمون یادآوری مستقیم معنادار نبود. همچنین نتایج نشان دادند که عملکرد ریاضی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به دو گروه دیگر افزایش یافت. یافتهها حاکی است که عملکرد حافظهی فعال و عملکرد ریاضی دانشآموزان با مداخلات مناسب در حافظهی فعال قابل بهبود است.
خلاصه ماشینی:
حافظهی فعال یک سامانهی شناختی پیچیده برای اندوزش و پردازش همزمان اطلاعات است (بدلی 6 ، 2003) که با واسطه شدن بین ادراک، حافظهی بلند مدت و رفتار از تفکر حمایت کرده (بدلی، 2003؛ مک نامارا و اسکات 7 ، 2001) و از فعالیتهای روزمره از قبیل پیگیری دستورات، حساب ذهنی 8 و حل مسئله پشتیبانی میکند (آدامز و هیچ 9 ، 1997؛ - Cowan - working memory capacity - attention - Castellanos & Tannock - Mezzacapa & Buckner - Baddeley - Mcnamara & Scutte - mental arithmetic - Adams & Hitch گترکول، دارلینگ، ایوانز، جفکاک و استون 1 ، 2008).
برای مثال، عملکرد دانشآموزان در مقیاسهای حافظهی فعال یک پیشبین قوی برخی از مهارتهای تحصیلی نظیر خواندن و ریاضی است (سوانسون 10 ، 2006؛ گترکول و آلوی 11 ، - Gathercole, Durling, Evans, Jeffcock, & Stone - working memory deficits - Clair- Thompson, Stevens, Hunt, & Bolder - Miyake & Shah - central executive - inhibition - phonological loop - visio-spatial sketchpad - Raghubar, ,Barnes, & Hecht -Swanson - Alloway 2008).
در عمل نیز برنامههایی که برای آموزش حافظهی فعال طراحی و اجرا شدهاند نشان میدهند که مداخلات مناسب، عملکرد حافظه فعال را افزایش داده و سبب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان میشود (کیلر 10 و -Geary -Passolunghi & Siegel - Holmes - Dunning -Kremen, Jacobsen, Xian, Eisen, Evans, & et al -Chi & Chu -strategy training -Klinberg -Turley- Ames, & Whitfield -Keeler سوانسون، 2001؛ سوانسون، کهلر 1 و ژرمن 2 ، 2010؛ ویت 3 ، 2011).