چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده و بهزیستی ذهنی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و مقایسه مدل در دو گروه پسر و دختر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحلهای 600 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (ASQ)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ)، برنامهی عاطفهی مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) است. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان دادند که تنیدگی تحصیلی ادراک شده هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده و ترکیب باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی ذهنی رابطه دارد. رابطه غیرمستقیم تنیدگی تحصیلی ادراک شده با بهزیستی ذهنی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی تایید نشد. همچنین نتایج تحلیل مدل چندگروهی نشان داد که با وجود یکسان بودن نمودار مسیر دخترها و پسرها، از لحاظ ضرایب مسیر بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، در بررسي رابطهی بين تجربههای تحصيلي تنيدگيزا به عنوان يک عامل خطر 7 و مؤلفههای هيجاني و شناختي بهزيستي ذهني 8 دانشجويان، مطالعه تفاوتهای جنسیتی نیز از اهميت چشمگيري برخوردار - stressful - Brougham, Zail, Mendoza, & Miller - Calaguas - Yu & Lee - perceived social support - academic self-efficacy beliefs - risk factor - emotional and cognitive components of well-being میباشند.
همچنين، نتايج پژوهشهای مختلف نشان داده که رابطه بين تجربههای - Wilks & Spivey - Rashid, Nordin, Omar, & Ismail - Zajacova, Lynch, & Espenshade - Akin - MacGeorge, Smater, & Gillihan - Misra, Crist, & Burant - Ferla, Walcke, & Cai - Goetz, Frenzel, Hall, & Pekran - Eryilmaz - Eroglu - Karatzias, Power, Fleming, Lennan, & Swanson - Shah, Hasan, & Malik تحصيلي تنيدگيزا با حمايت اجتماعي ادراک شده (اُكنور، كوب 1 و اُكنور، 2003؛ لیراکوز، 2 2012) و باورهاي خودکارآمدي تحصيلي (آكين، 2008؛ چمرس، هو و گارسيا 3 ، 2001) منفي و معنيدار بودند.
نمونهگيري برای تعيين روايي و پايايي ابزارها برای تعيين ميزان روايي و پايايي مقیاسها از روش نمونهگيري تصادفي چندمرحلهاي - O'Conor & Cobb - Lyrakos - Chemers, Hu, & Garcia - Carademas - Gulacti - Diener & Chan - Tong & Song - Schwarzer & Knoll - Klink Byars-Winston & Bakken استفاده شد.
همان طور که در جدول 4 مشاهده میشود حدود بالا و پایین رابطه غیرمستقیم تنیدگی تحصیلی ادراک شده به بهزیستی ذهنی از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خودکارآمدی تحصیلی، صفر را در بر نمیگیرد که به معنی آن است که این مسیر غیرمستقیم در کل نمونه (و نمونههای دختر و پسر) معنیدار میباشد.