چکیده:
زمینه: برخوداری و رعایت استاندارد های اخلاق حرفه از سوی اعضای هیات علمی می تواند در کیفیت فرایند و برونداد سیستم نظام آموزش عالی موثر واقع شود، در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به رعایت استانداردهای اخلاق حرفه ای اساتید و رابطه آن با کیفیت نظام آموزش عالی انجام شده است.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع رابطه ای(همبستگی) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان می باشد، 252 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای و کیفیت خدمات استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری LISREL، SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص رعایت استاندارد های اخلاق حرفه ای اساتید در سطح به نسبت مطلوب ارزیابی شد ولی از نظر آنان بین وضعیت موجود و مطلوب رعایت استاندارد های اخلاق حرفه ای شکاف وجود دارد. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که: اثر مستقیم اخلاق حرفه ای بر تضمین کیفیت مثبت ومعنی دار است.
نتیجه گیری: توجه به استانداردهای اخلاق حرفه ای اعضای هیات علمی می تواند یکی از راهبردهای اساسی جهت بهبود تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی باشد.
خلاصه ماشینی:
بدینجهت پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به رعایت استانداردهای اخلاق حرفهای اساتید و تأثیر آن بر تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی انجام شد.
در سطح توصیفی از آمارههای نظیر میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از آزمونهای نظیر Tتک نمونهای (به منظور مقایسه میانگین نمونه آماری با میانگین فرضی جامعه)، T وابسته(به منظور مقایسه وضعیت موجود و مطلوب استانداردهای اخلاق حرفهای و زیر مقیاسهای آن)، ضریب همبستگی پیرسون (به منظور بررسی همبستگی بین متغیرهای پژوهش) بهره گرفته شده است، همچنین برای تعیین میزان و قدرت توان تاثیر استاندارهای اخلاق حرفهای بر کیفیت خدمات از مدلیابی معادلات ساختاری براساس نرم افزار آماری LISREL استفاده شده است.
براساس نتایج به دست آمده میتوان عنوان کرد که بهبود کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی از جمله مواردی است که دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی همواره بهعنوان اهداف خود در نظر گرفته اند و برای دستیابی به آن از نظام مناسب و کارآمد ارزیابی عملکرد هیأت علمی استفاده میکنند.
ازجمله محدودیتهای پژوهش حاضر که میتوان به آن اشاره کرد یکی جامعهی آماری این پژوهش میباشد لذا در تعمیم نتایج به سایر دانشگاهها و سازمانها رعایت جانب احتیاط ضروری است و دیگر اینکه کمی مطالعات موجود در خصوص اخلاق حرفهای در نظام آموزش عالی در داخل کشور میباشد.