چکیده:
نظام مابعدالطبیعی وایتهد بر وحدت و هماهنگی امور و رویدادهای متحولی استوار است که در جهان ازلی خودبنیاد و در ارتباط دوسویه با امور ازلی دیگر نمایانگر اندیشه ای پویشی و درعین حال علمی است. از دیدگاه وایتهد، تبیین های علمی و دینی برای توصیف ریشه مابعدالطبیعی نظم و هماهنگی رویدادهای این جهان بسنده نیستند، بلکه دلیل کافی برای توجیه آن خداوندی است که خود متحول و سامان دهنده تحولات این جهان است، اما خالق آن نیست و علم و قدرت مطلق ندارد. در این مقاله می کوشیم با بررسی بنیادهای مابعدالطبیعی علم و دین در فلسفه پویشی وایتهد، نشان دهیم که دلیل کافی وایتهد برای تبیین وجود جهان در حال پویش، خود نابسنده و حتی از جهتی غیرضروری است؛ زیرا خداوندی که علم و قدرت مطلق برای خلق و اداره جهان و تحولات آن ندارد و خود متحول است، نمی تواند مبنای کافی و ضروری وجود آن باشد.
The Whitehead's Metaphysical System is based on the unity and harmony of affairs and changing events that in the autonomous eternal universe and in mutual communication with the eternal affairs، represents a process thought and scientific one at the same time. Whitehead believes the scientific and religious explanations of the metaphysical root of the order and harmony of worldly affairs are insufficient، but the sufficient reason for justification of them is God. He is a changeable being، he and regularizes all changes of this world. Nevertheless، He is not the creator of the world and omniscient and omnipotent.
In this article we try to scrutinize the metaphysical foundations of science and religion in Whitehead's process philosophy، and to show that Whitehead's Sufficient reason for the explanation of the changeable world is insufficient and even unnecessary، because God is He who is neither omniscient nor omnipotent، and is unstable who can not be sufficient reason for the existence of the world.