چکیده:
سابقه و هدف: آمادگی هوازی یکی از مهمترین عناصر آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت میباشد.هدف این پژوهش، مقایسه تاثیر دو برنامهی تمرینی مختلف (تناوبی و تداومی) بر آمادگی هوازی دانش آموزان پسر 12-9 سالهی بود.
مواد و ورش ها: به این منظور 36 دانش آموز (قد: 5 ±142 سانتیمتر، وزن: 5±35 کیلوگرم) انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تمرین تداومی، تمرین تناوبی و کنترل تقسیم شدند. تمرینات به مدت هشت هفته، سه جلسه در هفته، با شدت 75-60% ضربان قلب بیشینه و با رعایت اصل اضافه بار انجام شد. قبل و بعد از برنامهی تمرین VO2max آزمودنیها با استفاده از سه آزمون (20 متر شاتل ران، 1600 متر راه رفتن – دویدن و 2400 متر دویدن) اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از آزمونt همبسته، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی LSD تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که تمرینات تداومی و تناوبی باعث افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی دو گروه تجربی نسبت به گروه کنترل شد (P≤0/05)،اما بین دو گروه تمرینی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: این نتایج بیان میکنند که تمرینات تناوبی و تداومی آمادگی هوازی پسران 12-9 را به طور معنیداری بهبود میدهند.