چکیده:
زمینه: توجه اشتراکی در سال های اخیر موردتوجه پژوهشگران و متخصصان اختلال طیف اتیسم قرارگرفته است و اشاره به مهارتی رشدی دارد که موجب اشتراک توجه یا پردازش پیام های دیگران می شود. نقص در رشد توجه اشتراکی، ویژه کودکان دارای اختلال طیف اتیسم است و یکی از نخستین نشانه های تشخیص اختلال طیف اتیسم در کودکان به شمار می رود. این آسیب پیش از یک سالگی یعنی حتی پیش از زمانی که بتوان تشخیص رسمی گذاشت، قابل مشاهده است. پژوهشگران همچنین معتقدند که 2نوع توجه اشتراکی وجود دارد؛ نوع نخست با عنوان پاسخ به توجه اشتراکی و نوع دوم با عنوان شروع توجه اشتراکی شناخته می شود.
نتیجه گیری: در این مقاله، بعد از معرفی ویژگی های کودکان دارای اختلال طیف اتیسم، به بررسی توجه اشتراکی و آموزش آن پرداخته می شود، سپس شواهد پژوهشی در این زمینه ارایه شده است.
Background: Joint attention has received a lot of attention by researchers and specialists of autism spectrum disorder in recent years and refers to a developmental skill resulting in joining attention or processing messages of others. Defect in growth of joint attention is particular to children with autism spectrum disorder and is one of the symptoms for diagnosing autism spectrum disorder in children. Defects in growth of joint attention before the age of 1 year old، i.e. even before the time one can have an official diagnosis، can be observed. Researchers believe that there are two kinds of joint attention; the first one called response to joint attention and the second one is the initiation of joint attention.
Conclusion: In the present study، after introducing characteristics of children with autism spectrum disorder، we investigate the joint attention and its training to children with autism spectrum disorder، and then some research evidence are presented in this regard.