چکیده:
شهرستان قاینات با داشتن پیشینه ی تاریخی کهن، موقعیت راهبردی، منطقه ی نمونه ی گردشگری بوذرجمهر، غارهای تاریخی و زیبا، موقعیت طبیعی و آب و هوای معتدل و داشتن محصولات کشاورزی راهبردی، فرصت های متعددی برای جذب گردشگر پیش رو دارد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف)، عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) و تدوین راهبرد گردشگری شهرستان قاینات انجام گرفت. روش تحقیق مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی- توسعه ای می باشد. بدین معنی که ابتدا به توصیف ویژگی ها و جاذبه های گردشگری شهرستان قاینات پرداخته شده است. سپس عوامل داخلی و خارجی توسعه، با کمک روش تحلیل SOWT مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتا با بهره گیری از ماتریس QSPMراهبرد مناسب تشخیص و راهبردهای توسعه ی گردشگری برای محدوده مطالعاتی ارائه شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش را می توان موقعیت خاص زمانی برداشت زعفران و زرشک با میانگین رتبه ای 3/2 و امتیاز وزنی 22/0 به عنوان مهم ترین نقطه قوت، متغیر نامناسب و ناکافی بودن مراکز اقامتی و رفاهی در شهرستان با میانگین رتبه ای 4 و امتیاز وزنی 24/0 به عنوان مهم ترین نقطه ضعف، فرصت طلایی رفع تحریم ها و حضور گردشگران خارجی با میانگین رتبه ای 83/2 و امتیاز وزنی 23/0 به عنوان مهم ترین فرصت، متغیر عدم آمادگی در دستگاه های اجرایی و مردم جهت استفاده فرصت فرهنگی- اقتصادی حضور گردشگران خارجی با میانگین رتبه ای 27/2 و امتیاز وزنی 16/0 به عنوان مهمترین تهدید، انتخاب کرد. در انتها نیز مناسب ترین راهبرد برای توسعه ی گردشگری شهرستان قاینات، راهبرد های تهاجمی تشخیص داده شد.
Qaenat، having an ancient historical background، strategic location، sample tourism area of Bouzarjomehr، historic and beautiful caves، natural and moderate climate and strategic agricultural products، has ahead numerous opportunities to attract tourists.This research was conducted with the purpose of recognizing internal factors )strength and weakness(، external factors )opportunities and threats( and planning tourism strategy of Qaenat. Research method is descriptive-analytic-developmental، namely at first Qaenat҆ s characteristics and tourism attractions were described. Then، internal and external factors of development were analyzed by the use of SWOT analysis. Finally appropriate strategy of recognition and tourism developmental strategies were provided using QSPM matrix. In the results of this research، specific time of harvesting saffron and barberry with average rating of 3.2 and weighted rating of 0.22 as the most important strength; The variable of inappropriate and inadequate accommodation and welfare centers in the city with the average rating of 4 and weighted rating of 0.24 as the most important weakness; The golden opportunity of eliminating the sanctions and presence of foreign tourists with the average rating of 2.83 and weighted rating of 0.23 as the most important opportunity، and the variable of lack of preparation of administrative organizations and people for using the cultural-economic chance of foreign tourist presence with the average rating of 2.27 and weighted rating of 0.16 as the most important threat، were selected. At the end، offensive strategies were recognized as the most appropriate strategy for Qaenat ҆s tourism development.
خلاصه ماشینی:
اسماعیل زاده و اسماعیل زاده (١٣٩٤)، در تحقیق خود با عنوان "انتخاب استراتژی بهینه توسعه گردشگری با استفاده از مدل راهبردی SWOT (مطالعه موردی : شهر مراغه )"، به این مورد اشاره دارد که شهر مراغه یکی از بسترهایی است که از توان و ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری برخوردار است ، اما در اثر عدم برنامه ریزی های مطلوب یا سودجویی های اقتصادی ، محدوده های سکونت گاهی و اکوسیستم پیرامون آن همواره با توسعه ساخت و ساز یا استفاده های نادرست تفریحی - فراغتی و تخریب پوشش گیاهی مورد تهدید قرار گرفته و تداوم روند کنونی ، چه بسا خسارت های جبران ناپذیری را بر طت عیب و آثار تاریخی- فرهنیگ مه قطن وارد خواهد کرد و در این ت ق یقح ، تلاش کرده با تحلیل ارکان چهارگانه راهبرد SWOT (نقاط ضعف و قوت ، تهدیدها و فرصت ها)، مناسب ترین راهبرد در توسعه گردشگری شهر و پیرامون آن ، شناسایی کند و توصیه هایی جهت توسعه آن ارائه دهد تا از این طریق ، نه تنها توسعه گردشگری در بسترهای طبیعی و اجتماعات محلی رخ دهد، بلکه از تهدیدهای وارد بر منطقه نیز جلوگیری به عمل آید.
ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی یکی از ابزارها یا روش هایی است که به استراتژیست ها این امکان را می دهد که با توجه به عوامل موفقیت آمیز داخلی و خارجی شرکت که پیش از این شناسایی شده اند، به صورتی عینی انواع راهبرد های امکان پذیر را مورد ارزیابی قرار دهند.