چکیده:
امروزه رسانه ها به عنوان مجرای انتقال پیام به مخاطب ، به یکی از مولفه های قدرت تبدیل شده اند. ازاین میان، رسانة تلویزیون کارکردهای گوناگونی دارد و ازنظر نشانه شناسی ، متنی اجتماعی درنظر گرفته می شود، که مخاطبان بسیاری دارد. وجوه اطلاع رسانی ، آموزشی ، سرگرمی ، هنری و تبلیغاتی ازجمله کارکردهای تلویزیون به عنوان رسانه ای است که یکی از اصلی ترین راههای ارتباطی بین دولت مردان و مخاطبان خوانده می شود. از زمان آغازبه کار تلویزیون، اخبار همواره جزو برنامه های پرمخاطب این رسانه بوده است . در این مقاله تلاش شده است نحوة خبررسانی در دو شبکة تلویزیونی بین المللی (شبکة خبر جمهوری اسلامی ایران و شبکة فرانسه زبان فرانس ٢٤) با بررسی برخی نشانه های زبانی ازجمله نشانه هایی که قطعیت را در جمله نشان می دهند (مانند وجه قوی، کاربرد صفت و قید مطلق و عالی و جملة کوتاه)، در برابر عواملی که عدم قطعیت را نشان می دهند (مانند وجه ضعیف ، کاربرد صفت و قید درجه بندی و جملة بلند) در کنار میزان کاربرد واژههای ارزشی و عوامل انسجامی بررسی شوند.
Media، as a powerful component of the society، transmits messages to the audiences. Among all types of Media، TV has various functions and in terms of semiotics، is a social text. Television as a main communication channel between politicians and audiences has different functions such as information، education، entertainment، art and advertising. From the beginning، TV News has always had large audiences. The present paper is an attempt to investigate the application of different linguistic signs (naming، cohesion devices، and modality) in news text by analyzing two international channels (france24 & IRINN).
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله تلاش شده است نحوة خبررسانی در دو شبکة تلویزیونی بین المللی (شبکة خبر جمهوری اسلامی ایران و شبکة فرانسه زبان فرانس ٢٤) با بررسی برخی نشانه های زبانی ازجمله نشانه هایی که قطعیت را در جمله نشان می دهند (مانند وجه قوی، کاربرد صفت و قید مطلق و عالی و جملة کوتاه)، در برابر عواملی که عدم قطعیت را نشان می دهند (مانند وجه ضعیف ، کاربرد صفت و قید درجه بندی و جملة بلند) در کنار میزان کاربرد واژههای ارزشی و عوامل انسجامی بررسی شوند.
V. Ray میرفخرایی (١٣٧٩) در کار پژوهشـی خـود بـا عنـوان "مقایسـة شـیوههـای ارائـة اخبـار جمهوری اسلامی ایران با شیوههای مطلوب ارائة خبر تلویزیونی " تلاش کرده است ضـعف هـای موجود برنامة خبری سیما را ،با توجه به دستاوردهای نوین برنامه های خبری در سطح جهـانی ، بررسی کند.
توزیع و فراوانی هریک از نشانه های زبانی به کارگرفته شده در دو شبکة خبری بین المللی چه گونه است ؟ ازهمین رو، برخی نشانه های زبـانی ازجملـه نشـانه هـایی کـه قطعیـت را در جملـه نشـان می دهند (مانند وجه قوی، کاربرد صفت و قید مطلق و عالی و جملة کوتاه) در برابر عواملی کـه عدم قطعیت را نشان می دهند (مانند وجه ضعیف ، کـاربرد صـفت و قیـد درجـه بنـدی و جملـة بلند)، در کنار میزان کاربرد واژههای ارزشی و عوامل انسجامی بررسی شده اند."