چکیده:
در این گفتار پس از ذکر مقدمه ای در باب هنر سخن وری و چگونگی تاثیر آن در نفوس و اذهان مخاطب و جای گاه او در حسن قبول و ماندگاری شعر و نیز تعهد و رسالتی که نویسنده و شاعر در قبال جامعه و مخاطبان فردی و اجتماعی خود دارد،
راه های افزایش تاثیر در مخاطبان از طریق بکارگرفتن نکات ظریف بلاغی و در نظر گرفتن نوع مخاطب یا مخاطبان از جهات گوناگون و رعایت اقتضای حال و زمان و مکان و شرایط مورد برری قرار می گیرد و در هر باب از موارد بلاغی از جمله انواع پرسش ها، جمله های امری، تعجبی، تکرار، تاکید، نفی و غیره نمونه هایی از شعر شاعران بلند پایه از دوران های گوناگون به عنوان شاهد ارائه می شود.
This article provides a brief introduction to the art of oratory and explains the manner it influences the mind and soul of audience. Then, the following points are investigated:
-The role of the audience in acceptance and vivid remembrance of poem.
-The poet’s commitment with respect to society, and his individual and social audience.
-Discussing ways to intensity the influence upon the audience by applying delicate rhetorical techniques, and paying attention to the kind of audience involved from different angles.
-Observance of Time, Place, and Circumstances
-Providing evidence from outstanding poets in different periods to illustrate the Rhetorical devices such as rhetorical questions, imperative and exclamatory sentences, and other instances like repetition, emphasis, and denial.
خلاصه ماشینی:
لزوم شناخت مخاطب از دیدگاه علوم بلاغی ∗ منوچهر اکبری ∗∗ رقیه سپهری چکیده در این گفتار پس از ذکر مقدمه ای در باب هنر سخن وری و چگونگی تأثیر آن در نفوس و اذهان مخاطب و جای گاه او در حسن قبـول و مانـدگاری شـعر و نیـز تعهـد و رسالتی که نویسنده و شاعر در قبال جامعـه و مخاطبـان فـردی و اجتمـاعی خـود دارد، راههای افزایش تأثیر در مخاطبان از طریـق بکـارگرفتن نکـات ظریـف بلاغـی و در نظـر گرفتن نوع مخاطب یا مخاطبان از جهات گوناگون و رعایت اقتضای حال و زمان و مکان و شرایط مورد بررسی قرار می گیرد و در هر باب از موارد بلاغی از جمله انواع پرسش هـا، جمله های امری، تعجبی ، تکرار، تأکید، نفی و غیره نمونه هایی از شعر شاعران بلنـد پایـه از دورههای گوناگون به عنوان شاهد ارائه می شود.
باید بیاموزیم که در حالات و موقعیت های مختلف زمانی و مکانی از چـه امکانـات و ابزار بیانی می توان به ترین استفاده را کرد؛ مـثلا بـرای ایـن کـه کـلام مؤکـد شـود چـه می کنند و یا در موقع تجاهل چه گونه سخن می رانند: 8 بــا خرابــات نشــینان زکرامــات مــلاف هر سخن جایی و هر نکتـه مکـانی دارد به گفتۀ دکتر شمسیا در کتاب «نقد ادبی » در قدیم شاعری مجبور می شد تـا بـه پادشاهی تازه بر تخت نشسته هم به مناسبت مرگ پدر تسلیت و هم به مناسب جلـوس خود او تهنیت گوید و در این صورت می بایست در گزینش لغات و نحوۀ بیان با احتیـاط 9 و دقت عمل کند.