چکیده:
این مقاله به بررسی تاثیر یادگیری بر مبنای روشهای «مدل میانگین زمان انباشته» و مدل« نهایی هزینه تجمعی» بر سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت عملگرا(PFABC) میپردازد. با استفاده از 40 عدد بتای( ) متفاوت، انواع انحرافات مربوط به هزینههای قابل انعطاف و تعهد شده محاسبه شد. سپس با استفاده از آزمون t استیودنت میانگینهای بدست آمده انحرافات مورد آزمون قرارگرفتند. نتایج حاصل از آزمون سه فرضیه اصلی نشان داد که بین انحرافات حاصل از دو مدل میانیگن زمان انباشته و مدل نهایی تولید انباشته و همچنین بین انحرافات حاصل از این دو مدل با انحرافات محاسبه شده قبل از در نظر گرفتن اثر منحنی یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. این انحرافات شامل چهار انحراف مقدار، اثربخشی، کارایی و بهرهوری مربوط به هزینههای قابل انعطاف و سه انحراف بودجه، ظرفیت و کارایی مربوط به هزینههای تعهد شده است. این یافتهها نشان میدهد که منحنی یادگیری و روش محاسبه آن تاثیر بااهمیتی روی قیمت تمام شده و انحرافات هزینه و بودجه حاصل از PFABC دارد.
This study is about the two basic learning effect (include cumulative average model and incremental model) on Performance Focused Activity Based Costing )PFABC ( system. By using 40، we calculated variety of variance in flexible costs and committed costs (Include budget variance، efficiency variance، capacity variance، quantity variance and effectiveness capacity variance). Also we used t-test to examine the mean of variances in flexible costs and committed costs. The Findings of the study showed that there are a relation between learning curve (cumulative average model and incremental model models) and Performance Focused Activity Based Costing )PFABC (system. The study also indicate that learning curve has an important effect in budget variance، efficiency variance، capacity variance، quantity variance and effectiveness capacity، but no has effect in price variance. This finding shows that learning curve and the method of calculated learning، has an important effect in costing and variance of Performance Focused Activity Based Costing.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از آزمون سه فرضیه اصلی نشان داد که بین انحرافات حاصل از دو مدل میانیگن زمان انباشته و مدل نهایی تولید انباشته و همچنین بین انحرافات حاصل از این دو مدل با انحرافات محاسبه شده قبل از در نظر گرفتن اثر منحنی یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد.
هرچند که منحنی یادگیری بر سه سیستم ABC, TDABC و PFABC تأثیرگذار است، ولی از آنجاییکه تأثیر اصلی یادگیری بر کارایی, اثربخشی و بهرهوری است و این انحرافات تنها با استفاده از سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت با تأکید بر عملکرد (PFABC) قابل محاسبه هستند، در نتیجه در این مقاله تأثیر منحنی یادگیری بر PFABC بررسی شده است.
3- روششناسی پژوهش با توجه به اینکه مهمترین هدف این مقاله بررسی تأثیر منحنی فراگیری بر سیستم PFABC است و از آنجاییکه این سیستم متمرکز بر عملکرد میباشد به دنبال مطالعه کپلن و آتکینسن(2012) در بیان دیگران، منابع به دو دسته انعطافپذیر و تعهد شده تقسیم و سپس جهت هر یک از این منابع انحرافات هزینه محاسبه میشود.
جدول (1): اطلاعات مربوط به سفارش مشتری رجوع شود به تصویر صفحه الف) محاسبه انحرافات هزینههای قابل انعطاف- روش تابع میانگین زمان انباشته به منظور مدلبندی، از مثال عددی مربوط به سفارش مشتری، که توسط نمازی(2009) ارائه شده است، استفاده میشود.
3- بین انحرافات محاسبه شده در سیستم PFABC با استفاده از دو مدل میانگین زمان انباشته و تابع هزینه نهایی تولید تجمعی،تفاوت معناداری وجود دارد.