چکیده:
شــعر بــستری مناســب بــرای بیــان ذهنیــات، تجــسم احــساسات و تجلــی اندیــشه هــا و نگــرشهــای انقلابــی اســت . ســبکشناســی ابــزاری مفیــد بــرای شناســایی هویــت انــسانی ، علمــی ، ادبــی و ایـدئولوژیک شــاعر اســت . امــروزه انجـام پــژوهش هــای نــوین زبـانشناســی و ارائــة نظریــه هــای جدیــد ادبــی ، ســبکشناســی را در انجــام تجزیــه و تحلیــل هــای دقیــق تــر یــاری رســانده اســت . سبکشناسی لایـه ای (مـدرن)، کـه یکـی از مـدلهـای سـبکشناسـی نـوین محـسوب مـی گـردد، عـلاوه بـر مباحـث سـبکشناسـی سـنتی ، بـه محتـوا، تاثیرگـذاری افکـار، اندیـشه هـا، ایـدئولوژی، زاویــة دیــد، مخاطبــان و حتــی فــضای خلــق اثــر توجــه دارد. بررســی اشــعار و توجــه بــه وجــوه فردیــت در آثــار یــک دوره، اســتنتاج و اســتخراج ویژگــی هــای ســبکی خــاص یــک دوره را در پـی خواهـد داشـت . طـاهره صـفارزاده از بـانوان شـاعر انقلابـی و صـاحب سـبک دوران معاصـر است که آثار وی به دلیـل وجـود مشخـصه هـای سـبک فـردی، مـی توانـد بـستری مناسـب ، بـرای شناســایی مولفــه هــای ســبک شــعر معاصــر باشــد. توجــه بــه موســیقی درونــی ، برجــسته ســازی مفــاهیم و مــضامین ، اســتفاده از واژگــان نــشاندار، روانــی و ســادگی هوشــمندانه ، اســتفادة هنرمندانــه و هدفمنــد از عناصــر زبــانی و ادبــی ( نمــاد، اســتعاره و تــشبیه )، تــصویرسازی مخیــل و عـاطفی ، مخاطـب محـوری، مفهـومگرایـی ، تاکیـد بـر نهادینـه سـاختن مـضامین دینـی ، انقلابـی ، انــسانی ، اجتمــاعی و آرمــانی و صــدای دســتوری فعــال از ویژگــی هــای بــارز ســبکی شــعر او بــه شــمار مــی رود. ایــن مقالــه بــه روش تحلیــل زبــانی ـ محتــوایی بــه بررســی ویژگــی هــای بــارز سـبکی اشـعار انقلابـی و مـذهبی ایـن شـاعر پرداختـه اسـت . بـر اسـاس یافتـه هـای ایـن پـژوهش ، طــاهره صــفارزاده یکــی از شــاعران صــاحب ســبک و دارای فردیــت در زمینــة ادبیــات انقــلاب اسلامی و شعر مذهبی است .
خلاصه ماشینی:
صــفارزاده از جملــه شــاعران مــشهور و صــاحب نظــری اســت کــه اشــعارش از چــشم انــدازهای گونــاگون مــورد تحقیــق و پــژوهش واقــع شــده اســت کــه از آن جملــه مــی تــوان بــه کتــابهــای «بیــدارگری در علــم و هنــر» از ســید علــی محمــد رفیــع و «بررســی شــعر بــانوان در ادبیــات معاصــر» از شــهربانو حــسین زادة بــولاقی و مقــالاتی چــون، «بررســی اصــلی تــرین عوامــل تحــول آفــرین در شــعر و اندیــشة طــاهره صــفارزاده» از محمــود صــادقزاده (فــصلنامة اندیــشه هــای ادبــی شــمارة پــنجم )، «تجلــی مـــضامین اعتقـــادی در شـــعر طـــاهره صـــفارزاده» از یـــونس شـــعایی و فاطمـــه مدرســـی (پژوهــشنامة زبــان و ادب فارســی «گــوهر گویــا»، شــمارة دوم) و معرفــت شناســی تطبیقــی مفهــوم «زن » در جهــان مــتن شــعر شــاعران زن معاصــر (پــروین ، فــروغ، صــفارزاده، راکعــی )، پوران علیپـور(نـشریة ادب و زبـان، شـمارة سـی و یـک) اشـاره کـرد کـه حـاوی مطـالبی مفیـد در راســتای انجــام ایــن پــژوهش هــستند.
او شــعرش را بــه عنــوان یــک عنــصر حیــاتی ارج مـــی نهـــد (همـــان: ٢٧١) توضـــیح ایـــن نکتـــه در اینجـــا ضـــروری اســـت کـــه ، در شـــعرهای «صــفارزاده» بــه جــز مجموعــة «رهگــذر مهتــاب» و معــدود مــواردی در مجموعــة «ســد و بـازوان»، در دیگـر مجموعـه هـا از علامـت هـای سـجاوندی اسـتفاده نـشده اسـت و دلیـل آن هـم بــه زعــم خــود شــاعر «تــداوم دریافــت و اندیــشه و پیونــد درونــی اجــزای شــعر اســت و کــاربرد علامــت هــای ســجاوندی، بــه بــرون شــعر، قیــدی مــی بخــشد کــه بــا درون ســیال آن مغــایرت دارد» و زیــادهروی در بــه کــارگیری ایــن علائــم در اشــعار باعــث مــلال و حــسی نــامطبوع مــی - گــردد (رفیــع ،١٣٨٦،ج ١: ٢٦٠).