چکیده:
زمینه و هدف: شبیه سازی درمانی یا تحقیقاتی نوعی شبیه سازی انسان است که هدف از آن باز تولید یک فرد نیست، بلکه به دست آوردن سلول های بنیادین برای درمان بیماری ها و صدمات فردی است که شبیه سازی می شود. در این مقاله به مفهوم شبیه سازی درمانی، دیدگاه اندیشمندان به این موضوع و ارتباط آن با کرامت انسانی پرداخته می شود.
روش تحقیق: مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای نوشته شده است.
یافته ها: ایرادات متعددی به شبیه سازی درمانی واردشده که از جمله آن ها عدم کارایی موثر، ملازمه آن با سقط جنین و مغایرت با کرامت بشری است. این در حالی است که اولا بسیاری از انتقادهایی که متوجه شبیه سازی یا همسانه سازی شده، در بسیاری از موارد از عدم درک صحیح ابعاد علمی این موضوع ناشی شده که به نوبه خود ناشی از تازگی و پیچیدگی شبیه سازی است. ثانیا با لحاظ برخی گزارها و اسناد حقوقی بین المللی و نیز برخی قواعد فقهی مسلم نظیر قاعده «تلازم حکم عقل و شرع» و «ضرورت و مصلحت»، به نظر می رسد شبیه سازی درمانی انسان بر وجه اطلاق مغایر مفهوم کرامت بشری نیست، و نیز نظر به فواید ارزشمند آن که مورد تایید دانش پزشکی نیز می باشد، می تواند حداقل به طور مضیق و در برخی از مراحل حیات جنین از توجیه فقهی نیز برخوردار باشد.
نتیجه گیری: شبیه سازی درمانی انسان با کرامت انسانی مغایرت ندارد و حداقل در برخی مراحل حیات جنین از توجیه علمی و فقهی برخوردار است.
Context and objective: Research or therapeutic human simulation is a kind of simulation that does not seek to reproduce a person and simulates stem cells to treat diseases and injuries. This paper deals with concept of therapeutic simulation، scholars view on the subject and its relation with dignity.
Methodology: This research is descriptive- analytic and library based.
Findings: There are several objections to therapeutic simulation، such as، lack of efficiency، its association with abortion and its contradiction with human dignity. The first of many criticisms that have been directed to simulation comes from the fact that there is a lack of understanding of scientific aspects of the subject which is caused by its complexity and novelty. With reference to international legal reports and documents as well as clear religious rules، such as، requiring wisdom and sharia and necessity and expedience، it seems that there is no contradiction between therapeutic simulation and human dignity and also to consider its benefits for medical school in some cases it has juridical justification in some stages of fetus life.
Results: There is no contradiction between therapeutic human simulation and human dignity and it has juridical justification in some stages of fetus life.