چکیده:
هدف اصلی این پژهش بررسی رابطه ی میان چهار بعد خداثرمندی (خداثرمندی اجتماعی ، تحصیلی ، هیجانی جسمانی ) با طرد همسالان در نجانان است . جامعه ی آماری پژهش تمام دانش آمزان مقطع متسطه پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳ است . نمنه ی پژهش حاضر ۳۸۵ نفر (۲۰۸ دختر ۱۷۷ پسر، با میانگین سنی ۱۶/۵ انحراف استاندارد ۱/۱۴) می باشد که با رش نمنه گیری خشه ای چند مرحله ای انتخاب شد مرد بررسی قرار گرفت . در این پژهش از پرسشنامه ی خداثرمندی کدکان نجانان ، پرسشنامه خداثرمندی جسمانی پرسشنامه طرد همسالان استفاده شده است . داده های به دست آمده با استفاده از رگرسین گام به گام تـحلیل گردید. نتایج نشان داد که خداثـرمندی اجتـماعی جسمانی با طرد همسالان رابطـه ی غیرمستقیم مـعنادار دارد، در حالی که در خداثـرمندی تحـصیلی هیجانی این رابطه دیده نشد. به علاه در اایل نجانی ، خداثرمندی هیجانی نیز پیش بینی کننده ی طرد همسالان است . به علاه ، یافته ها با در نظر گرفتن جنس نیز جداگانه بررسی گردید نتایج تلیحات آن مرد بحث قرار گرفت .
This study examines the relationship between four dimensions of self-efficacy (emotional، social، academic، physical) and peer rejection among adolescents. 385 adolescents (208 girls & 177 boys، mean =16.5، SD=1.14 for age) participated in the present
study. Samples were selected through multi-stage cluster sampling. Participants completed self-efficacy questionnairechildren، physical self-efficacy questionnaire and peer rejection questionnaire. Analysis was based on stepwise regression analysis. Findings suggested social self-efficacy and physical self-efficacy predicts peer rejection. But there was no significant relation between academic and emotional self-efficacy and peer
rejection. Also emotional self-efficacy predicted peer rejection in the early adolescence. The implications for gender are briefly discussed.
خلاصه ماشینی:
"مفقیت آنان در چالش های بی شمار این دره ی رشـدی 1- Bandura 2- Self-efficacy 3- Muris 4- ehrenberg 5- Pajares & Schunk به میزان خود اثرمندی آنان ارتباط دارد (اهرنبرگ و همکاران ۱۹۹۱، ریچارد سون ، ۱۹۹۹).
1- Richardson 2- London 3- Parker & Asher 4- Petrides 5- Yoon, et al, 2000 هم چنانکه گفته شد، خداثرمندی اجتماعی ، تحصیلی ، هیـجانی جسمانی از مهم ترین حیطه های خداثرمندی در نجانی است (مریس ، ۰۱ ۲۰).
1- Physical self-efficacy Questionnaire 2- Peer rejection Questionnaire جدول شمارهی (١) نتایج آزمون t برای مقایسه میانگین به نمرات طرد همسالان انحراف سطح معناداری یک جنسیت تعداد میانگین dF t معیار طرفه زن ۱۵۷ ۳۲/۷۲ ۱۰/۰۴ ۰/۰ ۰۹ -۲/۳۸۹ ۳۵۱ مرد ۱۹۶ ۳۵/۲۸ ۹/۹۳ جدول شمارهی (٢) نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه میانگین نمرات طرد همسالان در مقاطع تحصیلی مختلف مجموع مجذورات (ss)df Ms F سطح معناداری بین گروهی ۲۵۵/۲۴ ۳ ۸۵/۰۸ ۰/۸۴ ۰/۴۷۲ درون گروهی ۳۵۲۸۴/۳۹ ۳۴۹ ۱ ۰۱/۱ کل ۳۵۵۳۹/۶۳ ۳۵۲ برای بررسی سال اصلی پژهش ـ کدام بعد خداثرمندی پیش بینی کننده ی قی تری برای طرد همسالان است ؟ ـ از رش رگرسین گام به گام استفاده شد.
در این مقطع جنسیت همراه با خداثرمندی اجتماعی ۴۰% از این اریانس را پیش بینی می نماید در آخر برای بررسی سال آخر ـ کدام بعد خداثرمندی پیش بینی کننده ی قی تری برای طرد همسالان در دختران پسران در اایل ااخر نجانی است ؟ ـ از ۴ تحلیل رگرسین جداگانه استفاده شد."