چکیده:
این پژوهش ، نیمرخ انگیزشی دانش آموزان ناشنوا و تفاوت نیمرخ گروه های مختلف را از نظر توانایی های فراشناختی مورد مطالعه قرار داد. جامعة آماری پژوهش دانش آموزان ناشنوای شهر تبریز بودند. ۷۸ نفر از دانش آموزان (۳۰ دانش آموز دختر و ۴۸ دانش آموز پسر) با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. پرسشنامه های هدف گرایی تحصیلی و ادراک دانش آموزان از توانایی فراشناختی خود به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای گروه بندی دانش آموزان ، روش های آماری تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت . نتایج پژوهش سـه گروه از دانش آموزان : ( الف ) خوشه دانش آموزان هـدف گرایی پیشرفت پایین (ب ) خوشة دانـش آموزان چیرگی - هدف و گرایش - عملکرد متوسط (ج ) خوشه اهداف چندگانه را شناسایی کرد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که دانش آموزان ناشنوای خوشه «اهداف چندگانه » از لحاظ توانایی فـراشناختی با دو گروه دانش آموزان «هدف پیشرفت پایین » و گروه «چیرگی - هدف و گرایش - عملکرد متوسط » تفاوت معنی داری دارند.
This research was conducted to study achievement goal profiles of deaf students in Tabriz exceptional high schools. 78 deaf students (48 male and 30 female) were selected through stratified random sampling method. The instruments including Academic Goal Orientation Questionnaire and Students’ Motivational Metacognitive Competencies Questionnaire were administered. Hierarchical cluster analysis method، discriminant
analysis were used to determine the optimal cluster structure of deaf students. The results revealed three profiles: (a) deaf students with low levels of achievement goals (b) deaf students with moderate levels of mastery - goal and approach - performance
orientation، (c) deaf students with multiple goals orientation. In addition، it was found that deaf students in the multiple goals orientation group reported the highest degree of meta cognitive competencies.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت انگیزش یادگیری و مهارت های فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان ناشنوا و مشکلات مختلف انگیزشی از جمله ادراک کنترل شخصی پایین ، عزت نفس کمتر، و فقدان توانایی لازم برای ایجاد اهداف خودانگیزی (استایپک و وایز، ۱۹۸۱ و استینسون ، ۱۹۸۴) و مطالعات اندک در زمینة اهداف پیشرفت در کودکان دارای نیازهای ویژه (دان و شاپیرو۲، ۱۹۹۹، کارلسون ، بوس ، شین ، و کانو۳، ۲۰۰۲ و بارون ، ایوانز، بارانیک سرپو و بوینگر۴، ۲۰۰۶) پژوهش حاضر بر اساس رویکرد تحلیل مبتنی بر شخص در صدد بررسی این موضوع بود که : دانش آموزان ناشنوا دارای چه نـوع نیمرخ انگـیزش هـدف پیشرفت هـستند؟ کـدام نیمرخ انگیزش هدف پیشرفت از لحاظ مهارت های فراشناختی برای دانش آموزان ناشنوا 1- Padden & Humphries 2- Dunn & Shapiro 3- Carlson, Booth, shin & Cannu 4- Barron, Evans, Baranik, Serpeu & Buvinger حالت انطباقی و سازگارانه دارد؟ روش جامعه و نمونة آماری جامعة آماری پژوهش را دانش آموزان ناشنوای دختر و پسر دبیرستان های علامه طباطبایی و مردانی آذرشهر تبریز بودند که بر اساس جدول کریج سی و مورگان (کیامنش ، ۱۳۷۴) تعداد ۷۸ نفر (۳۰ دانش آموز دختر و ۴۸ دانش آموز پسر) به عنوان نمونة آماری از این دانش آموزان انتخاب شدند که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شد."