چکیده:
هدف این پژوهش مطالعه ی رابطه ی سخت رویی ، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی بود. برای رسیدن به این مهم ۳۵۸ نفر (۱۷۱ مرد و۱۸۷ زن ) دانشجوی مقطع کارشناسی با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از دانشگاه ارومیه انتخاب شدند. برای سنجش سخت رویی از پرسشنامه دیدگاه های شخصی ، رضایت از زندگی از مقیاس داینر و امید از مقیاس امید بزرگسالان اسنایدر استفاده گردید. جهت تحلیل نتایج ، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی به کار گرفته شد. یافته ها نشان دادنـد که مـیان متغیرهای سخت رویی و امید و مـیان مولفه های تـعهد و کـنترل سخت رویی با مولفه های امید (کارگزار و گذرگاه ) رابطه ی مثبت و معنی دار وجود دارد. علاوه بر این ، بین سخت رویی و رضایت از زندگی و امید و رضایت از زندگی رابطه ی مثبت و معنی دار به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، مولفه ی کارگزار امید به تنهایی ۳۱ درصد از تغییرات مربوط به رضایت از زندگی را تبیین می کند پس از آن متغیرهای تعهد و گذرگاه به ترتیب بیشترین سهم را داشتند. علاوه بر این رضایت از زندگی به تنهایی قوی ترین پیش بین در تبیین عملکرد تحصیلی می باشد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between hardiness، life satisfaction and hope with academic performance. 358 (171 male and 187 female) students were selected randomly from Uromia University. TRhey competed three questionnaires including personal view survey، satisfaction with life scale and hope scale. To analyze the data pearson's correlation coefficient and multiple regression (step by step) were used. The results showed that there was a significant and positive correlation between hardiness (commitment and control) and hope (agency and pathways). Also، there was a significant and positive correlation between hardiness (commitment، control، challenge) and life satisfaction. Examining the relationship between hope (agency and pathways) and life satisfaction showed that there was a significant and positive correlation between them. To making clear life satisfaction through hardiness and hope، agency، commitment and pathways respectively have most contribution to predict the total score of life satisfaction، and to making clear academic performance through hardiness، life satisfaction and hope، life satisfaction have the most contribution to predict the total score of academic performance.
خلاصه ماشینی:
"به طوری که امیدوار بـودن می تواند رضایتمندی و بهزیستی ذهنی فرد را بـه 1- Maddi 2- life satisfaction 3- subjective well-being 4- Diener 5- Shin & Johnson 6- Pavot 7- Veenhoven 8- Patrice 9- Crowley 10- hope اوج رساند (چیر و کارور۱، ۱۹۹۳؛ به نقل از داینر و همکاران ، ۱۹۹۷).
به طور کلی مـی توان گفت در این تحقیق هدف پاسخ دادن به این پرسش است که آیا میان 1- Golightly 2- Sheard & Golby 3- Hubner 4- Cheung 5- Kirkaldy 6- Quinn & Duchworth 7- Peterson & Luthans 8- Kelli میان سخت رویی ، رضایت از زندگی و امید دانشجویان رابطه وجود دارد و آیا این متغیرها با عملکرد تحصیلی رابطه دارند؟ روش شناسی جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری جامعه ی آماری پژوهش ، کلیه ی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه را در بر می گرفت .
1- Herth 2- Avril 3- Parker & Rendall نتایج به دست آمده نشان دادند که میان امید و مؤلفه های آن (کارگزار و گذرگاه ) و رضایت از زندگی رابطه ی مثبت و معنی دار وجود دارد.
یافته های پژوهش حاضر حاکی از این بود که بین سخت رویی و مؤلفه های آن (تعهد، کنترل ، مبارزه جویی ) و رضایت از زندگی ارتباط مثبت وجود دارد که این یافته در راسـتای مـطالعه ی پاتریـک و هـمکاران (۱۹۹۹) مـی باشد که نشان دادنـد سخت رویـی 1- Piazza 2- Raleigh 3- Bays 4- Bluvol & Ford-Gilboe تعیین کننده ی میزان سلامت روانشناختی و رضایت از زندگی می باشد."