چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی ، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری انجام شد.پژوهش از نوع همبستگی بودو جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آموزش و پرورش شاغل به تحصیل در سال تحصیلی ٩٣-٩٢ در شهرستان اراک بود. نمونه پژوهش شامل ٤٣٠ دانش آموز (٢٣٠دخترو ٢٠٠ پسر)بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ ، پرسشنامه خودکارآمدی شرر، پرسشنامه حمایت اجتماعی (MSPSS) و پرسشنامه سازگاری سینهاوسینگ استفاده گردید.داده ها باضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی ، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری رابطه معناداری وجود داشته و هوش هیجانی ، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی قادرند تغییرات سازگاری دانش آموزان را پیش بینی کنند. همچنین ، یافته ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد، اما میزان هوش هیجانی و خودکارآمدی دانش آموزان پسر بیش از دانش آموزان دختر است .
The aim of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence، self-efficancy، social support and adjustment in students. The study population included all high–school students in Arak in the academic year 2012-2013. Using random multi-stage cluster method، 430 students (230 females and 200 males) were selected. Data were collected through Shring’s emotional intelligence scale، Sherer’s general self-efficacy scale، Zimet et als’ Multidimensional Scale of Perceived Social Support and Sinha & Singh’s adjustment Inventory. Data were analyzed using t–test، regression method، and Pearson correlation coefficient. Results indicated that there was a significant relationship between emotional intelligence، self-efficacy، social support and adjustment. So، emotional intelligence، self-efficacy، and social support could predict the variances of students’ adjustment. The results also demonstrated that there was no significant difference between male and female students in social support. However، the emotional intelligence and self-efficacy of male students was found to be higher than female students.
خلاصه ماشینی:
"حمایت اجتماعی در همه حال می تواند به عنوان سپری در مقابل حوادث و رویدادهای فشارآور عمل کندو شخص را در مقابل پیامدهای ناگوار مصون داردنیاز به حمایت و برخورداری از محبت ، مساعدت و توجه اعضا خانواده ، دوستان وسایرافـراد، از نیازهای اساسی نـوجوان 1- Yusliza 2- lin 3- Zychowski 4- social support 5- Laurra, Graham &Naomi است و ازجمله منابعی است که به افراد در کنارآمدن با تنیدگی و ایجاد سازگاری کمک می کند (راسل و همکاران ،١٩٨٧،به نقل ازیانگ و فارن ١، ٢٠٠٥) که فقدان آن می تواند برای شخص نوجوان اضطراب آور باشدو مشکلاتی را سبب شود.
یافته های برخی از پژوهش ها و مطالعات انجام شده مبین نقش و اهمیت هوش هیجانی ، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی در تبیین سازگاری است و بر این اساس ، در پژوهش حاضر به بررسی فرضیه های زیر پرداخته است : 1- Yang & farn 2- Sandra 3- Tao 4- Bromley بین هوش هیجانی ، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری در دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
در تبیین این یافته می توان گفت که حمایت اجتماعی «مراقبت »، «محبت »، «عزت »، «تسلی »، را شامل می شود (کوب ١٩٦٧؛ جنتریوکوباسا، ١٩٨٤؛ والستون و همکاران ، ١٩٨٣؛ ویلز، ١٩٨٤ به نقل از سارافینو، ١٣٨٤) و همچنین بیانگر قابلیت و کی یفت ارتباط با دیگران است و سبب می شود افراد در مواقع نیاز ،منابع لازم جهت احساس مراقبت و ارزشمندی را کسب نمایند لذا وجود یک رابطه حمایتی باعث فعالیت فرد در محیط می شود و به دنبال آن فرد سعی دارد تلاش بیشتری از خود نشان دهد و فعال ظاهر شود و به نوعی به سازگاری دست یابد (تابع بردبارو رضویه ،١٣٨٣)."