چکیده:
در ادبیات نوین مدیریت، سازمان های فاقد استراتژی همانند کشتی هایی تعبیر شده اند که دیر یا زود در دریای متلاطم و پرآشوب رقابت غرق خواهند شد. از این رو، برنامه ریزی و نظارت دائم بر پویایی محیط، جزئی جدایی ناپذیر از وظایف مدیریت در سازمان های امروزی محسوب می شود. سازمان های آموزشی نیز به دلیل ورود رقبای جدید در این حیطه، در اندیشه ترسیم افق بلندمدتی برای خود هستند. این مقاله با بررسی محیط داخلی(نقاط قوت و ضعف) و محیط خارجی(فرصت ها و تهدیدها)، دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد را با استفاده از تحلیل سوات مورد بررسی قرار داده است. در رتبه بندی عوامل درونی و بیرونی از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده که وزن عوامل با روش میخائیلیوف با استفاده از نرم افزار QSB محاسبه گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد نقاط قوت، فرصت، تهدید و ضعف به ترتیب از بیشترین اهمیت در برنامه ریزی استراتژیک و تحلیل محیطی برخوردار بوده اند. در مجموعه نقاط ضعف، فقدان مجله علمی - پژوهشی در اکثر گروه های آموزشی، در مجموعه نقاط قوت وجود رشته های مهم کاربردی در دانشکده، در مجموعه فرصت های محیطی وجود تقاضا در بین فارغ التحصیلان سایر رشته ها جهت ادامه تحصیل در رشته های دانشکده و در مجموعه تهدیدها فقدان توجه کافی به منزلت دانشگاهیان، بالاترین اولویت و رتبه را به خود اختصاص داده اند. در انتهای مقاله نیز استراتژی های پیشنهادی ارائه شده است.
In recent management literature، organizations without strategy are known as ships without rudders that are unable to navigate properly in turbulent competitive environments. In the last few decades، educational institutions throughout the world have experienced increasing competitions from existing as well as new institutions. The emerging situation has forced them to think ahead of future by recognizing their internal situation ، external position، and developing strategic plans.
This study investigates internal and external factors of the faculty of Economic and Administrative Sciences of Ferdowsi University of Mashhad using a combined model of SWOT and Fuzzy approach.
Following identification of IF/EF factors with the help of a decision team that was organized from faculty’s top management، fuzzy analytical hierarchy was used to rank factors in terms of their importance to the achiement of the faculty’s goals using QSB software.
This article highlights some of the research findings including: strengths، weaknesses، opportunities، and threats of the faculty، and introduces typical strategies and their respective appropriate actions plans needed to achieve goals by executing proposed strategies.