چکیده:
هدف :پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های یادگیری، سبک های مطالعه و مدیریت زمان در دانشجویان ممتاز و غیرممتاز انجام شده است . روش : پژوهش توصیفی و از نوع مقایسه ای می باشد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و بدین ترتیب ٥١١ نفر از دانشجویان ممتاز و غیرممتاز دانشگاه کردستان که واجد شرایط پژوهش حاضر بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پرسشنامه سبک های یادگیری ورمونت و ون ریجسویک (ILS)، پرسشنامه رویکردهای مطالعه مارتون و سلجو ،پرسشنامه مدیریت زمان بریتون و تسر و نیز پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی مورد استفاده قرار گرفت . برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافته ها: نشان داد که بین سبک های یادگیری و مطالعه دانشجویان ممتاز و غیر ممتاز تفاوت معناداری وجود دارد ، اما بین دو گروه از لحاظ استفاده بهینه از وقت اختلاف معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: لازم است با برگزاری کارگاههای آموزشی مدیریت زمان و همچنین آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه موثر به دانشجویان توسط مسئولین آموزشی و مراکز مشاوره دانشگاهها اقدامات لازم به عمل آید.
خلاصه ماشینی:
com@dostian٢٤١٨"/> یوسف اعظمی 4 حامد چوپان یونس دوستیان ٥ تاریخ وصول : ٥١٣١/١٥/٥١ تاریخ پذیرش : ٥١٣١/٤/٦ چکیده هدف :پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های یادگیری، سبک های مطالعه و مدیریت زمان در دانشجویان ممتاز و غیرممتاز انجام شده است .
برای گردآوری داده ها پرسشنامه سبک های یادگیری ورمونت و ون ریجسویک (ILS)، پرسشنامه رویکردهای مطالعه مارتون و سلجو ،پرسشنامه مدیریت زمان بریتون و تسر و نیز پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی مورد استفاده قرار گرفت .
یافته ها: نشان داد که بین سبک های یادگیری و مطالعه دانشجویان ممتاز و غیر ممتاز تفاوت معناداری وجود دارد ، اما بین دو گروه از لحاظ استفاده بهینه از وقت اختلاف معناداری مشاهده نشد.
در مطالعه ای که توسط اوریا و همکاران (٢١٥٥) انجام شده رابطه معناداری بین سبک های یادگیری بارز دانش آموزان با عملکردهای بهبود یافته درآنها بدست آمده است .
روش پژوهش پژوهش حاضر توصیفی از نوع مقایسه ای است که با هدف بررسی مقایسه ای سبک های یادگیری، سبک های مطالعه و مدیریت زمان در دانشجویان ممتاز و غیرممتاز دانشگاه کردستان انجام شده است .
همچنین در این پژوهش مشاهده شد که بین راهبرد پردازش ، راهبرد نظم دهی، انگیزه های یادگیری و عقاید و باورها در دو گروه افراد ممتاز و غیرممتاز تفاوت معناداری وجود دارد.
Teaching and learning styles in Higher Education institutions4 do they match?Procedia Social and Behavioral Scienses, 9(c)4 681- 684.
Research on action-emotion style and study and habits 4effects of individual differences on learning and academic performance of undergraduate students.