چکیده:
زمینه : زندگی اجتماعی دارای شاخص ها و نمادهایی است . بدون شناخت نمادهای اجتماعی، نمیتوان در اجتماع زیست . در واقع ، مقدمه ی زندگی اجتماعی،«اجتماعی شدن » است ؛ و دانشمندان تعلیم و تربیت برای استفاده از ابزارهای لازم جهت بهینه سازی بستر مناسب به منظور افزایش و ارتقاء رشد اجتماعی کودکان در دوران رشد تلاش می کنند. هدف : این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازیهای آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی صورت گرفت . روش :پژوهش از نوع تجربی پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. بدین منظور از بین کلیه کودکان مشغول به تحصیل در دوره پیش دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠،٦٠ کودک دختر و پسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند؛ سپس آزمون رشد اجتماعی واینلند بعنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت . پس از آن به گروه آزمایش به مدت ٨ هفته (هر هفته دو جلسه ٤٥-٣٠ دقیقه ای) بازیهای آموزشی ارائه شد. در پایان مجدد آزمون رشد اجتماعی واینلند در مورد هر دو گروه بعنوان پس آزمون مورد اجرا قرار گرفت . سپس داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که بین میانگین رشد اجتماعی دانش آموزانی که بازیهای آموزشی انجام داده اند با دانش آموزانی که این بازیها را انجام نداده اند تفاوت معنی دار وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های حاصل از پژوهش حاضر می توان گفت بازی های آموزشی موجب افزایش رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی می شود.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور از بین کلیه کودکان مشغول به تحصیل در دوره پیش دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠،٦٠ کودک دختر و پسر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند؛ سپس آزمون رشد اجتماعی واینلند بعنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت .
عده ای از محققان چون هی وود (١٩٩٣، ترجمه نمازی زاده و اصلانخانی، ١٣٧٧) و گاریتا و همکاران ١ (١٩٩٨) معتقدند که مشارکت کودکان در فعالیت های گروهی و بازی با همسالان موجب رشد اجتماعی آن ها می شود ( به نقل از پورشکوری شارمی، موحدی و عابدی، ١٣٩٠).
جامعه آماری مورد نظر عبارت است از: کلیه کودکان دوره پیش دبستانی شهر تهران که در سال تحصیلی ٩١- ١٣٩٠ در این مراکز مشغول به تحصیل بودند ٦٠ کودک به صورت خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ٣٠ نفر) قرار گرفتند.
بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی صورت گرفت .
بررسی نمرات بدست آمده از آزمون رشد اجتماعی وایلند در دو گروه آزمایش و کنترل و مقایسه آنها با هم نشان داد که بازی های آموزشی تأثیر معناداری بر رشد اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر دوره پیش دبستانی دارد.
در این پژوهش تأثیر بازی های آموزشیبر رشد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت .