چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه میزان عمل به احکام دین با بهداشت روانی معلمان ابتدایی در سـال تحصیلی ٩٢_٩١ پرداخته است . جامعه ی آماری ایـن پـژوهش شـامل کلیـه معلمـان ابتـدایی شهرسـتان فراشبند است و نمونه پژوهش شامل ١٠٠نفر از معلم ابتدایی(٥٠ نفر معلم زن ، ٥٠نفر معلم مرد) است که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات عبارت بودند از پرسشنامه معبد گلزاری بـرای /اندازگیزی میزان عمل به احکام دیـن و پرسشـنامه سـلامت عمـومی ( ) بـرای سـنجش بهداشـت روانی. روش مورد استفاده در این پژوهش ، روش همبستگی بود.در این پژوهش مشخص شد بین میزان عمل به احکام دین با بهداشت روانی معلمان رابطه مثبت وجود دارد و بین میزان عمل به احکام دین بـا علائم جسمانی رابطه معنی داری وجود ندارد. همچنین بین میزان عمـل بـه احکـام دیـن بـا اضـطراب و اختلال خواب ، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی رابطـه معکـوس وجـود دارد. همچنـین میـزان عمل به احکام دین بین معلمان زن و مرد یکسان می باشد.
خلاصه ماشینی:
جهت انجام این کار بر / اساس نرم افزار آزمون ضریب رگرسیون خطی ساده استفاده شده که هم وجود ارتباط و هم شدت و جهت ارتباط را به خوبی نشان می دهد، و از مستقل برای مقایسه میانگین میزان عمل به احکام دین در بین دو گروه معلمان زن و مرد استفاده شد.
١١٨ عمل به احکام دین با توجه به جدول ١ از مقدار ضریب تعیین (R٢) برابر با ٠,١٠٦ نتیجه میشـود ١٠,٦ درصـد از تغییرات بین مشاهدات به وسیله مدل رگرسیون خطی شامل متغیر عمـل بـه احکـام دیـن بیـان شده است .
توجه شود که برابری در آمار با برابری در ریاضی تفاوت دارد در نتیجه ممکن است میانگین ها از لحاظ ریاضی باهم برابر نباشند ولی از لحاظ آماری باهم برابر باشند بحث و نتیجه گیری نتیجه آزمون فرضیه های پژوهش حاضر با روش ضریب همبستگی رگرسیون نشان داد بین عمل به احکام دین با بهداشت روان معلمان رابطه مثبت معنی دار بوده است .
این نتیجه مبنی بر رابطه مثبت عمل به احکام دین و بهداشت روانی معلمان با یافته های باقری و همکاران (١٣٩٠)، استانلی و یولیز (٢٠١٠)، حمیدی و همکاران (٢٠١٠)، جان بزرگی (١٣٨٦)، حسینی (١٣٨١)، فضل الهی قمشی و ملکی توانا (١٣٩١)، گل پرور و خاکسار (١٣٨٨)، چراغی و مولوی (١٣٨٥)، فلنلی و همکاران (٢٠٠٦)، آنتراینر و همکاران (٢٠١٠)، وایلنت و همکاران (٢٠٠٨)، کوین و پیتر (٢٠٠١)، کویینگ ، پارگامنت و نیلسن (١٩٩٨)، حمید و عابدیان (١٣٨٦) همسو است .