چکیده:
کنجکاوی از جانب اکثریت عمده روانشناسان و اندیشمندان به عنوان مولفه ارزشمندی در انگیزش و یادگیری شناخته شده است . طراحان آموزشی و مربیان میتوانند با ایجاد کنجکاوی در دانش آموزان ، تمایل به یادگیری را در آنان برانگیزانند. در این تحقیق ، تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر راهبردهای تقویت کنجکاوی در یادگیری دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی موردبررسی قرارگرفته است . با استفاده از نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای، دو کلاس دخترانه و دو کلاس پسرانه پنجم دبستان انتخاب و هر کلاس به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شد. تعداد کل آزمودنیها را ٤٣ دختر و ٤٣ پسر تشکیل دادند. در گروه آزمایش ، معلمان بر اساس طرح درس مبتنی بر راهبردهای تقویت کنجکاوی آموزش دادند و در گروه کنترل ، معلمان بر اساس روال معمول خود تدریس نمودند. پیش از ارائه آموزش نیز همه گروه ها پرسشنامه کنجکاوی (MCI) را تکمیل نمودند. تحلیل نتایج به دست آمده نشانگر اثربخشی معنیدار طراحی آموزشی مبتنی بر کنجکاوی است . همچنین نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تفاوت معنیداری بین نمرات به دست آمده دخترواان ژوگاپسن راکن یودجیو:د دطارراد.حی آموزشی، کنجکاوی، راهبردهای
خلاصه ماشینی:
نبود استانداردها و چارچوب های لازم برای تهیه و تولید محتوای الکترونیکی، معتبر نبودن برخی از درس افزارهای موجود و نرم افزارهای آموزشی، تراکم بیش ازاندازه دانش آموزان در کلاس های نرم افزاری درس ، عدم مطابقت محتوای تدوین شده با نحوه آموزش الکترونیکی و کم توجهی به برنامه ریزی درسی متناسب با فناوری اطلاعات و ارتباطات مقاومت معلمان و مدیران در جهت بهره گیری از رویکردهای آموزشی فناوری محور، نبود نگرش مثبت در ثمربخش بودن کاربرد آموزش الکترونیکی در امر یاددهی یادگیری، نبود ساختار و فرهنگ فرهنگی مناسب جهت پیاده سازی و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ، عدم تصور روشن از فناروی اطلاعات و ارتباطات از سوی جامعه آموزشی و ضعیف بودن برنامه های آگاهی بخشی به معلمان و والدین در خصوص هوشمندسازی محدودیت در امکانات مادی و منابع مالی جهت اجرای طرح هوشمندسازی مدارس ، همکاری ضعیف والدین و سایر دستگاه ها در اجرای طرح هوشمندسازی مدارس ، شتاب زدگی در اجرای مدیریتی سطوح مختلف هوشمند سازی مدارس از سوی مسئولان و عدم هماهنگی بین بخش ها و واحدهای مختلف جدول ٤ نشان میدهد، بر روی عامل نیروی انسانی که مقدار ویژه آن ٣/١٥ است و میتواند ١١/٢٦ درصد واریانس را محاسبه کند، هشت متغیر بارگذاری شده است .
Implications of the Information and Knowledge Society for Education In Joke Voogt & Gerald Knezek, International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education.
New Literacies for the Knowledge Society In Joke Voogt & Gerald Knezek, International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education.