چکیده:
تحقیقات تا به امروز حاکی از وقوع قلدری در هر مدرسه ای با درجات و شدت های متفاوت است که باعث آسیب جسمی و روان شناختی فرد قلدری کننده و قربانی می شود؛ لذا هدف این پژوهش عبارتست از بررسی شیوع قلدری در مدارس راهنمایی روستاهای شهرستان زنجان . نمونه این پژوهش به وسیله روش نمونه گیری در دسترس از ٤ مدرسه انتخاب گردید و با استفاده از پرسشنامه قلدری النا بوکلیرو و مارسلو داربو (١٩٩١)، ١٣٢ پرسشنامه کامل جمع آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که حدود ٨٠% دانش آموزان معتقد به وجود قلدری، ٤٠/٩% دانش آموزان به عنوان شاهد قلدری، ٣٣/٣% قربانی قلدری و ٩/٨% به عنوان قلدر و ١٦% آنان ترکیبی از این حالات را تجربه می کنند. نتایج پژوهش بیانگر این بود که ٥٧% موارد قلدری از نوع قلدری کلامی، ٤٠% از نوع فیزیکی و ٢/٥٦% از نوع اجتماعی/رابطه ای اتفاق می افتد. واکنش حدود ٥٧% دانش آموزان به قلدری، تقویت کننده آن و تنها کمتر از ٢٩% دانش آموزان واکنش های مبتنی بر عدم حمایت و تشویق قلدری نشان داده اند. همچنین نتایج نشان داد که به هنگام وقوع قلدری اقدامات مسئولین مدرسه در ٧٠% موارد موجب تقویت و در ٢٨/٨% موارد موجب کاهش قلدری در مدارس می شود. با توجه به آسیب های جسمی و روان شناختی و زمینه سازی قلدری برای آسیب روانی-اجتماعی در دانش آموزان و با توجه به اهمیت مدرسه هم به لحاظ وقوع و هم به لحاظ کنترل و پیشگیری قلدری میتوان با اجرای سیاست های مشخص ، ارائه آموزش های مناسب و اجرایی و برنامه های پیشگیری و مداخله در مدارس کشور از وقوع و ایجاد پیامدهای آسیب زا جلوگیری کرد.
خلاصه ماشینی:
در رابطه با ویژگی های افراد درگیر در پدیده قلدری پژوهش ها مختلفی انجام شده است ؛ به طوری که نتایج مطالعات نشان داده اند که افراد قلدر دارای نرخ بالای مشکلات مانند علائم افسردگی (کالتیالا-هینو١١ و همکاران ، ٢٠٠٠؛ سالمون و 12 همکاران ،١٩٧٠؛ سیلز و یانگ ١٣، ٢٠٠٣ و یانگ و همکاران ، ٢٠٠٦)، افکار خودکشی (کالتیالا-هینو و همکاران ، ١٩٩٩ و وان در وال و همکاران ، ٢٠٠٣)، علایم روان -تنی (فوریرو١٤ و همکاران ، ١٩٩٩ و کالتیالا-هینو و همکاران ، ٢٠٠٠) و علایم اختلال سلوک 1.
Kokkinos & panayiotou آن ها قربانی قلدری قرار گرفته بودند (کاراتزیس ١ و همکاران ، ٢٠٠٢) و در ترکیه ، ١٠٠% دانش آموزان گزارش کردند که در طول سال تحصیلی حداقل یک بار تحت قلدری قرارگرفته اند (کپنکسی و سینکیر٢، ٢٠٠٦).
The roles of self-efficacy, peer interactions and attitudes in bully-victim incidents: Implications for intervention policy- practices, School Psychology International, 26, 545–562.
Bully/victim problems in middle school children: British Journal of Educational Psychology, 62, 73-87.
Bully/victim problems in middle school children: Stability, self–perceived competence, peer acceptance, British Journal of Developmental Psychology, 12, 315-325.
Bullying in schools: Doctors’ responsibilities, British Medical Journal, 310, 274-275.
Bullying: Perceptions of adolescent victims in the Midwestern USA, School Psychology International, 13, 5-16 Juvonen, J.
Bullying and psychiatric symptoms among elementary school-age children, Child abuse and neglect Vol. 22 No 7 pp )705-717).
Bullying, depression, and suicidal ideation in Finnish adolescents: school survey, British Medical Journal, 319, 348–351.
The association between direct and relational bullying and behavior problems among primary school children.