چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از چندرسانه ای آموزشی بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت در درس فیزیولوژی رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند. به منظور انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. تعداد حجم نمونه ٤٠ نفر بود که در دو کلاس ٢٠ نفره حضور داشتند. در این پژوهش از طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل آزمون های یادگیری محقق ساخته (دارای پایایی پیش آزمون یادگیری ٩٠/؛ و پس آزمون یادگیری ٨٨/.)، چندرسانه ای محقق ساخته (با پایایی ٠/٨٣) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمانس بود. یافته های این پژوهش نشان داد که ١- میزان یادگیری دانشجویانی که درس فیزیولوژی را به شیوه چندرسانه ای آموزشی، آموزش دیده بودند نسبت به دانشجویانی که درس فیزیولوژی را به صورت سنتی آموزش دیده بودند، بیشتر است . ٢- میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان در دو گروه از لحاظ آماری تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت . با توجه به تاثیر چندرسانه ای آموزشی بر یادگیری دانشجویان ، به نظر میرسد که استفاده از این شیوه آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی مفید است .
خلاصه ماشینی:
مهدی زاده و همکاران (١٣٩٠)، در پژوهشی با عنوان «آموزش به شیوه حرف - هجا- کلمه با کمک چند رسانه ای های دیجیتال و تأثیر آن در پیشرفت خواندن دانش آموزان پایه اول ابتدایی»، به این نتیجه دســت یافتند که آموزش به کمک چندرســانه ای نســبت به روش رایج ، بر عملکرد توانایی خواندن دانش آموزان در سه مؤلفه ی صحیح خوانی، سریع خوانی و افزایش ذخیره واژگان تأثیرگذارتر بوده است .
جهت آزمون فرض برابری میانگین ها، باید سطر اول از جدول فوق را تفسیر کرد؛ با توجه به سطح معناداری داده شده که برابر با ٠/٠٠١ است و مقایسه آن با میزان خطای مجاز ٠/٠٥، با اطمینان ٩٥ درصد، فرض صفر رد میشود؛ یعنی بین میزان یادگیری درس فیزیولوژی ، در دانشجویانی که به شیوه چندرسانه ای آموزش دیده اند و دانشجویانی که به روش مرسوم آموزش دیده اند، ازلحاظ آماری، تفاوت معناداری وجود دارد.
با توجه به سطح معناداری داده شده در جدول آزمون آماری در بخش آزمون برابری میانگین ها که برابر با ٠/٠٦٥ است و مقایسه آن با میزان خطای مجاز ٠/٠٥، با اطمینان ٩٥ درصد، فرض صفر پذیرفته میشود؛ یعنی بین میزان انگیزه پیشرفت در دانشجویانی که به شیوه چندرسانه ای و دانشجویانی که به روش مرسوم آموزش دیده اند، ازلحاظ آماری، تفاوت معناداری وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری فرض اول : بین میزان یادگیری درس فیزیولوژی، در دانشجویانی که به شیوه چندرسانه ای آموزش دیده اند و دانشجویانی که به صورت مرسوم آموزش دیده اند، تفاوت معناداری وجود دارد.