چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش، تعیین رتبه سطوح تکنولوژیک دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه و مقایسه آن با سایر دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های کشور است.
روش شناسی: روش این پژوهش از نوع پیمایشی ـ توصیفی است. از روش مشاهده و اطلس تکنولوژی برای تعیین رتبه سطوح تکنولوژیکی و از ابزار پرسشنامه و از نوع پنج گزینه لیکرت جهت گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه می باشد. روش نمونه گیری نیز به صورت سرشماری است. در این پژوهش تعداد183 نفر از دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل اطلس تکنولوژی و آزمون تی یک نمونهای استفاده کردهایم.
یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که رتبه سطوح تکنولوژیکی و ضریب کمک تکنولوژی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه در مقایسه با سایر دانشکده های تربیت بدنی کشور پایین تر از حد متوسط است.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بالای اجزای سطوح تکنولوژی (فنافزار، انسانافزار، اطلاعاتافزار، سازمان افزار) به عنوان مهمترین شاخصهای تکنولوژی در دانشکده تربیت بدنی ارومیه باید در اولویت قرار گیرند.
Objective: The main purpose of this research is to determine the ranking of the technological level of physical education faculty of Urmia and to compare it with other physical education faculty of Iran.
Methodology: The research method used in this study is descriptive and survey. Observation and Atlantic Technology were used to determine the rate of technological levels and five-value likert questionnaire have been used to collect data. The statistical society of this research was MS and PhD students of urmia’s physical education faculty and the sampling method was cluster sampling. Finally، 183 MS and PhD students were selected as the sample of the present research. To analyze the research data Atlantic Technology Model and one sample T-test were applied.
Results: Results of this research show that the rate of technological level of physiological and coefficient technological faculty of urmia is lower than the average value of all other physiological faculties in this country.
Conclusion: Due to the priority of the most important levels of the technology components (Technology ware، Human ware، Information ware، organization ware) in Urumia’s faculty of phisycal education should be a priority.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي حاصل از پژوهش نشان مي دهد که رتبه سطوح تکنولوژيکي و ضريب کمک تکنولوژي دانشکده تربيت بدني دانشگاه اروميه در مقايسه با ساير دانشکده هاي تربيت بدني کشور پايين تر از حد متوسط است .
با استفاده از مدل اطلس تکنولوژي توسط حمايت طلب و گلزار (١٣٨٨) ارزيابي و مقايسه گرديده و مشخص شد که رتبه تکنولوژيکي دانشگاه تهران در مقايسه با ساير دانشکده هاي تربيت بدني دانشگاه هاي کشور بالاتر و ايده - آل تر است و در پايان جهت توسعه ايده آل تر اجزاي سطوح تکنولوژي دانشکده راهبردهايي ارائه شده است (حمايت طلب و گلزار، ١٣٨٨).
شاخص هاي مورداستفاده در پرسشنامه سخت افزاري انسان افزاري اطلاعات افزاري سازمان افزاري (به تصویر صفحه مراجعه شود) جامعه آماري اين تحقيق شامل دانشجويان مقطع کارشناسي ارشد و دکتري دانشکده تربيـت بـدني دانشگاه اروميه مي باشد که به صورت سرشماري کل دانشجويان مقطع ارشد و دکتري که تعدادشان ١٨٣ نفر مي باشد به عنوان نمونه انتخاب شده اند .
امتيازات پيچيدگي اجزاي تکنولوژي در دانشکده تربيت بدني دانشگاه سطوح تکنولوژي نام اجزاء تکنولوژي نوع پيچيدگي Techno ware فن افزار فني معمولي فني کامپيوتري ٣ ٨ Human ware انسان افزار مشابه سازي نوآوري ٤ ٩ Info ware اطلاعات افزار اطلاعات آشنا کننده اطلاعات ارزيابي کننده ١ ٩ Orga ware سازمان افزار مرحلۀ پيوند مرحلۀ رهبري ٢ ٩ در اين پژوهش ، از آمار استنباطي نيز بدين گونه استفاده شد که ابتدا نرمال بودن متغيرهاي تحقيق را با استفاده از آزمون کولموگروف اسميرنوف بررسي کرديم و بنا به نرمال بودن تمام متغيرها، براي آزمون فرضيه ها از آزمون تي يک نمونه اي استفاده شده است .