چکیده:
عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات فعالیت جهانیشدن را تسریع کرده و به دنبال آن تغییراتی را در فرهنگ بومی جوامع بوجود آورده است از جمله میتوان به بحرانهای هویتی در اینباره اشاره کرد. هدف این مقاله مطالعهی تاثیر جهانیشدن بر هویت قومی شهروندان است. این پژوهش به شیوهی پیمایش و از طریق ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. اطلاعات این پژوهش با روش پیمایشی از نمونهای با حجم 384 نفر از کلیهی افراد بالای 18 سال شهرستان اهواز به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیده مراحل آماری آن نیز با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هویت قومی تحت تاثیر جهانیشدن و استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی که زمینهی افزایش آگاهی جهانی را فراهم آورده تضعیف شده و یک نوع فرهنگ جهانی در حال شکلگیری است. بطور کلی شاید بتوان گفت هویت قومی کنونی شهروندان اهواز درگیر یک بحران ناشی از تجربهی فضای هویتساز فناوریهای ارتباطی در کنار پیداش عناصر و فرایندهای جهانیشدن است که تقریبا بر کلیهی ابعاد فرهنگ کنونی کشور تاثیر نهاده است. به این معنا که جوانان امروز بر پایههای لرزانی از هویتهای سیال عصر مدرن قرار گرفتهاند که در قالب هیچکدام از آنها قرار ندارند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که هویت قومی تحت تأثیر جهانیشدن و استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی که زمینهی افزایش آگاهی جهانی را فراهم آورده تضعیف شده و یک نوع فرهنگ جهانی در حال شکلگیری است.
به نظر میرسد جهانیشدن بیشترین تأثیر را از طریق تخریب هویتهای پیشین و شکستن تصورات قالبی از قوم گذاشته باشد و باعث شده با تزریق خون فرهنگی جدیدی عناصر اصیل قومی ـ فرهنگی چون زبان، دین پوشاک و موسیقی و نیز آگاهی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از تراکم آگاهی، جهانیشدن به بازسازی خود و اهداف خود از راههای گوناگون بپردازند؛ بنابراین مرحلهی بحران هویت مرحلهای اجتنابناپذیر در بازسازی هویتی است، ولی عبور از آن به نیرومندی عناصر فرهنگی بستگی دارد.
جدول 5: همبستگی بین متغیرهای پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی عینی و هویت قومی نام متغیر همبستگی پیرسون سطح معنیداری پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و هویت قومی **337/0 - 000/0 **P<01/0 فرضیهی پنجم: به نظر میرسد بین میزان بکارگیری فناوری ارتباطی و اطلاعاتی و هویت قومی رابطهی معنادار وجود دارد.
جدول 6: همبستگی بین متغیرهای میزان بکارگیری فناوری ارتباطی و اطلاعاتی و هویت قومی نام متغیر همبستگی پیرسون سطح معنیداری میزان استفاده از وسایل ارتباطی و اطلاعاتی و هویت قومی **386/0- 000/0 **P<01/0 فرضیهی ششم: به نظر میرسد بین میزان نوگرایی و هویت قومی شهروندان رابطهی معنادار وجود دارد.
جدول 9: نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین ارزش های فرهنگی نو و هویت قومی نام متغیر همبستگی پیرسون سطح معنیداری میزان ارزشهای فرهنگی نو و هویت قومی **453/0- 000/0 **P<01/0 فرضیهی نهم: به نظر میرسد بین جهانیشدن فرهنگ و هویت قومی رابطه وجود دارد.