چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر آگاهی و نگرش دینی دانش¬آموزان مقطع متوسطه¬ی شهر سوسنگرد انجام شده¬است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی؛ و با بهره¬گیری از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده، و استفاده از پرسشنامه¬ی محقق¬ساخته دارای اعتبار محتوا و پایایی مطلوب، صورت گرفته¬است. جامعه¬ی آماری، کلیه¬ی دانش-آموزان مقطع متوسطه¬ی شهر سوسنگرد در سال تحصیلی 93-92 بوده و حجم نمونه برابر 290 نفر است. یافته¬ها نشان می¬دهد که، از میان ابعاد نگرش دینی، میانگین بعد احساسی با مقدار 89/15 بالاتر از سایرین است و بعد رفتاری و ذهنی به ترتیب با میانگین 19/13 و 78/11 در مراتب بعدی اولویت قرار دارند؛ همچنین، نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین استفاده مذهبی از وسایل ارتباط¬جمعی، شرکت در مراسم مذهبی، میزان درآمد خانواده، بعد خانوار، سطح دینداری دوستان دانش¬آموز، و طبقه¬ی اجتماعی با نگرش دینی رابطه¬ی مستقیم و معناداری وجود دارد؛ اما بین سطح تحصیلات والدین و نگرش دینی رابطه¬ی معکوس و معناداری وجود دارد. با این همه؛ بین سطح امکانات خانواده و نگرش دینی رابطه¬ی معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس یک¬طرفه نشان داد که بین میانگین نگرش دینی بر اساس نوع وسیله¬ی ارتباط¬جمعی تفاوت معناداری وجود دارد
خلاصه ماشینی:
یافتهها نشان میدهد که، از میان ابعاد نگرش دینی، میانگین بعد احساسی با مقدار 89/15 بالاتر از سایرین است و بعد رفتاری و ذهنی به ترتیب با میانگین 19/13 و 78/11 در مراتب بعدی اولویت قرار دارند؛ همچنین، نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین استفاده مذهبی از وسایل ارتباطجمعی، شرکت در مراسم مذهبی، میزان درآمد خانواده، بعد خانوار، سطح دینداری دوستان دانشآموز، و طبقهی اجتماعی با نگرش دینی رابطهی مستقیم و معناداری وجود دارد؛ اما بین سطح تحصیلات والدین و نگرش دینی رابطهی معکوس و معناداری وجود دارد.
زائر (1382)، در پژوهشی با عنوان « دینداری و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشآموزان دختر و پسر شهرستان قیر و کارزین » به این نتیجه دست یافت که، میانگین نمرهی دینداری دانشآموزان بالاتر از سطح متوسط طیف قرار دارد و التزام دینی آنها در بعد اعتقادی بیشتر از سایر ابعاد بوده ولی در بعد پیامدی دینداری که ناظر بر بکارگیری دین در زندگی است ضعیفتر از سایر ابعاد بوده است؛ همچنین رابطهی دینداری با سن، جنس، والدین، درآمد خانواده و تدین دوستان مورد تأیید قرارگرفته است.
جدول4: نتایج آزمون ضریب همبستگی بین نگرش دینی و رسانهها متغیرهای پژوهش ضریب همبستگی معنیداری میزان اشتراک به درصد نقش رسانهها در مذهب و نگرش دینی 407/0 001/0** 56/16 همان طور که در جدول 4 نشان داده شده است، ضریب همبستگی بین نقش رسانهها در مذهب و نگرش دینی دانشآموزان 407/0 میباشد، که این میزان از نظر آماری معنیدار میباشد (01/0>P)؛ لذا فرضیهی اول در سطح (01/0) تأیید میشود و این نتیجه حاصل میشود که بین نقش رسانهها در مذهب و نگرش دینی دانشآموزان رابطهی معنیداری وجود دارد.