چکیده:
این پژوهش کمی، به بررسی رابطهی بین هویتهای ملی، مذهبی و هویت جهانی پرداخته است. جامعهی آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. حجم نمونه 380 نفر برآورد گردید که با توجه به ماهیت طبقهای جامعهی آماری، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، نمونهها انتخاب شدند. دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوری گردید. روایی و اعتبار به کمک آلفای کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید و همچنین برای آزمون اعتبار مدل پژوهش از نرمافزار آموس استفاده بعمل آمد. تحلیل یافتهها نشان داد که هویت مذهبی در بعد اعتقادی و هویت ملی در بعد رفتاری، رابطهی مثبت معنیداری با هویت جهانی دارند. از طرف دیگر هویت مذهبی در بعد مناسکی با هویت جهانی رابطهی منفی معناداری دارد. متغیرهای دیگر از قبیل میزان استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای و مصرف فرهنگی نیز رابطهی مثبتی با هویت جهانی دارند. بطور کلی میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که رابطهی هویتهای محلی (مذهبی و ملی) با هویت جهانی در برخی ابعاد از نوع همگرایی و در برخی ابعاد از نوع واگرایی است. به تعبیر دیگر ما شاهد نوعی خاصگرایی و عامگرایی هستیم که دو روی سکهی جهانیشدن است.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش وستجان و دیگران (2009)، در مورد تأثیر جهان وطنیگرایی و هویتیابی جهانی در میان دانشجویان چینی و آمریکایی نشان میهد که دو متغیر یاد شده (بهعنوان متغیرهای مستقل) رابطهی مثبتی با آمادگی تکنولوژیک و میزان استفاده از تکنولوژیهای جدید ارتباطی دارد.
در پژوهش حاضر نه تنها به بررسی خود هویت جهانی توجه شده است بلکه سایر ابعاد هویتی (ملی و مذهبی) نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند و این ابعاد هویتی در دو گرایش رفتاری و باوری بصورت جداگانه مورد واکاوی قرار گرفته شده است زیرا میزان گرایش فرد در اعتقاد و عمل بسیار متفاوت است.
global post modern lingua franca cultural homogenizaton در جامعهی جهانی کنونی افراد عناصر گوناگون هویتبخش را اولویتبندی و به بازسازی هویت خود میپردازند (گلمحمدی، 1381).
جهانی به این دلیل که دین را برای تمام جهان و بشریت میدانند و ادعای جهانی دارند و از سویی در مقابل هویت ارایه شده از رسانه قرار میگیرند و مقاومت میکنند که این همان نقش محلی آن است و نشاندهندهی جنبهی نسبی شدهی هویتهای ملی و مذهبی دارد که در رابطه با جهانیشدن و رسانهها ایجاد شده است.
مناسک مذهبی که رابطهی منفی با هویت جهانی دارد به مثابه آن بخش از کنشهای هویتی محلی و خاصگرایانه است که به تعبیر هال، در برابر جهانیشدن مقاومت میکند و بخش دیگر هویت مذهبی یعنی بعد اعتقادی بعلت جهانشمول بودن این باورها، همراستای هویت جهانی تقویت میشود.