چکیده:
چکیدهزمینه: شیوه فرزندپروری، عاملی تعیینکننده و اثرگذار است که نقش مهمی را در آسیبشناسی روانی و رشد کودکان ایفا میکند و کیفیت رابطه والد-کودک اثر معناداری روی عزتنفس، شادکامی و بهزیستی افراد دارد. هدف: هدف این پژوهش، تعیین رابطه بین شیوههای فرزندپروری با تابآوری و شادکامی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اسلامشهر بود که در سال تحصیلی 1391-1392 مشغول به تحصیل بودند. نمونه نهایی پژوهش 386 نفر از دانشآموزان بود (193 دختر، 193 پسر) که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای فرزندپروری بامریند، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون و آزمون شادکامی آکسفورد استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین شیوه فرزندپروری استبدادی والدین با شادکامی و تابآوری دانشآموزان رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین شیوه فرزندپروری آزاد منشانه با شادکامی فرزندان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت؛ ولی شیوه فرزندپروری آزادمنشانه با تابآوری رابطه معنادار نداشت. همچنین بین شیوه فرزندپروری مقتدرانه با شادکامی و تابآوری دانشآموزان رابطه معنادار وجود داشت. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج تحقیق نشان داد که شیوه فرزندپروری استبدادی به طور منفی شادکامی و تابآوری را در دانشآموزان پیشبینی میکند. همچنین شیوه فرزندپروری آزاد منشانه و مقتدرانه میتواند به طور مثبت شادکامی را در دانشآموزان تبیین کند. ولی شیوه فرزندپروری مقتدرانه به طور قویتری میتواند شادکامی و تابآوری را در دانشآموزان پیشبینی کند.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: تاب آوری، دانش آموزان ، شادکامی، شیوه های فرزندپروری مقدمه پژوهش های متعددی که به بررسی علت ها و پیامدهای مشکلات رفتاری کودکان پرداخته اند، حاکی از آن است که رفتارهای مشکل ساز کودکان از تعامل چندگانه عوامل بیولوژیکی، محیطی و خانوادگی نشأت میگیرد (کزدا، آیبرگ ، ریچ و کوئریدو١، ٢٠٠٤)، که در میان عوامل خانوادگی، فرزندپروری با ماندگاری و انتقال مشکلات رفتاری کودک به دوران تحولی بعدی رابطه مستقیم دارد (میلر- لوییز، باگورست ، ساویر، پریور، کلارک، آرنی و دیگران ٢، ٢٠٠٦).
Miller - Lewis, Baghurst, Sawyer, Prior, Clark, Arney & Carbone 3.
Steinberg, Lamborn, Darling, Mounts, Dornbusch بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری، شادکامی، عزت نفس و مؤلفه های سلامت روان پرداخته اند (لوپز١، ٢٠٠٥؛ چان و کو٢، ٢٠٠٩؛ هاور، اوتن ، ورایس و انگلس ٣، ٢٠٠٩).
همبستگی بین متغیرهای پژوهش متغیرها شادکامی تاب آوری مقتدرانه استبدادی سهل گیرانه شادکامی ١ تاب آوری **٠/٥٩ ١ مقتدرانه **٠/٣٩ **٠/٣٥ ١ استبدادی **٠/٢٢- **٠/١٥- **٠/٤٢- ١ سهل گیرانه **٠/١٨ ٠/٠٧ **٠/٣٠ **٠/٤١ ١ ٥/٥٥٠ < P *؛ ٥/٥٠ < P ** نتایج ماتریس همبستگی در جدول ١ نشان دهنده آن است که بین شیوه فرزندپروری استبدادی والدین با شادکامی و تاب آوری رابطه منفی و معنادار و بین شیوه فرزندپروری مقتدرانه والدین با شادکامی و تاب آوری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
همچنین نتایج نشان داد که بین شیوه فرزندپروری مقتدرانه والدین با شادکامی و تاب آوری دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
Carmona, Barrons, Tobar, Canobra & Montequin 2.
Lambourn, Mounts, Steinberg & Dornbusch خود منجر به هیجان مثبت و افزایش شادکامی میشود.