چکیده:
بر اساس تئوری خود- مختاری (دسی و ریان، 1985، 2000)، هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر ادراکات از حمایت استقلالی والدین بر رضایتمندی از نیازهای اساسی و شاخصهای بهزیستی در دانشجویان پسر ورزشکار بود. همچنین فرض نقش واسطه ای نیازهای اساسی مورد آزمون قرار گرفت.440 دانشجوی ورزشکار شرکت کننده در یازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان به شکل تصادفی انتخاب شدند. از مقیاس های ادراکات ازحمایت استقلالی والدین (گرونلیک، دسی و ریان، 1997)، خشنودی از نیازهای اساسی در ورزش (جوهان، لانسداله و هادگ، 2010)، سرزندگی ذهنی (ریان و فردریک، 1997) و عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988) استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که حمایت استقلال طلبانه با نیازهای اساسی و شاخصهای بهزیستی ارتباط معناداری دارد. نتایج آزمون رگرسیون بر اساس مدل چند واسطه ای، نشان داد که نیاز برای حس استقلال و شایستگی نقش واسطه ای مثبت و نیاز برای حس وابستگی نقش واسطه ای منفی در ارتباط بین حمایت استقلال طلبانه والدین با شاخصهای فضیلت گرا و لذتگرای بهزیستی میباشند. در کل، نتایج بیانگر اهمیت نقش ادراکات از حمایت استقلالی والدین در رضایتمندی از نیازها و بهزیستی دانشجویان ورزشکار می باشد.
Grounded in the self-determination theory (Deci& Ryan, 1985, 2000), this
research examined the effects of perceptions of the parent autonomysupportive
in basic need satisfaction and indices of well-being in athlete
male students. The hypothesized mediating role of basic needs was also
tested. 440 athlete students in the Eleventh Students Sport Olympiad
randomly selected. Perception of parent autonomy-supportive (Grolnick,
Deci& Ryan, 1997), Basic Needs Satisfaction in Sport (Johan, Lonsdale &
Hodge, 2010), subjective vitality (Ryan & Fredrick, 1997) and positive and
negative affect (Watson et al. 1988) scales were used. The results of Pearson
correlation show that there are significant relationships between parent
autonomy-supportive and indices of well-being. The results of regression,
based on multiple mediation models, shows that needs for autonomy and
competence were positive mediates and need for relatedness was negative
mediate in relationship between parent autonomy-supportive and indices of
eudaimonic and hedonic well-being. Results highlight the relevance of
parent autonomy-supportive for needs satisfaction and well-being in male
students.
خلاصه ماشینی:
"01 در ادامه با توجه به معناداری ارتباط بین تعدادی از متغیرهای پژوهش، بر اساس فرضیات رگرسیون، مدل میانجی (به صورت غیرمستقیم) جهت بررسی اثرات متغیرهای مستقل (حمایت پدر و مادر) بر متغیرهای وابسته (سرزندگی ذهنی، عاطفه مثبت و منفی) با نقش میانجیگر نیازهای اساسی برای استقلال، شایستگی و وابستگی مورد بررسی قرار گرفت (های، 2008؛ پریچر و های، 2008)؛ که خلاصهای از مدل در جدول 3، گزارش شده است.
از طرف دیگر بر اساس یافتههای اورنلاس، پرییرا و آیالا (2007)، که به شکلگیری استقلال فرد در مراحل اولیه توسط والدین اشاره کرده بود، میتوان در این تحقیق ارتباط بین حمایت استقلالی پدر و مادر را با استقلال درونی را چنین نشان داد که یکی از دلایل احتمالی نتیجه فوق میتواند حمایت از استقلال فرزندان توسط خانواده باشد، که البته نباید غافل از دامنه سنی آزمودنیها و همچنین دانشجو بودن آنها بود که میتواند به شکلی احتمالی نتایج (بخصوص در رابطه با احساس استقلال) را تحت تاثیر قرار داده باشد، که این عدم کنترل یکی از محدودیتهای پژوهش حاضر میباشد و پیشنهاد میشود استقلال درونی را در پژوهشهای آینده به عنوان احساس درونی از استقلال و خود-مختاری بررسی و در نتایج اثر آن را تعدیل شود.
دیگر نتایج تحقیق حاضر نشان داد که حمایت استقلال طلبانه از طرف پدر و مادر بر شاخصهای فضیلتگرا و لذتگرایی بهزیستی با نقش میانجیگر نیازهای اساسی برای استقلال، شایستگی و وابستگی به صورت کلی در میان دانشجویان پسر ورزشکاراثرگذار است."