چکیده:
بطور یقین، نیروی انسانی مهم ترین سرمایه یک کشور محسوب میشود و استفاده صحیح از این سرمایه در یک سیستم منسجم ضروری میباشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر عوامل اجتماعی بر اشتغال فارغ التحصیلان کارشناس ارشد رشته تربیت بدنی دانشگاههای دولتی و غیر دولتی می باشد. روش انجام این پژوهش توصیفی –تحلیلی است و بر مبنای هدف و نتایج ، از نوع تحقیقات کاربردی است و به لحاظ اجرا از نوع میدانی است که در حیطه مطالعات مقطعی انجام شده است. جامعه ی تحقیقی پژوهش حاضر را کلیه فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در کلیه گرایش ها که در سالهای 1385 لغایت 1390 در دو گروه دانشگاه دولتی و غیر دولتی فارغ التحصیل شده اند تشکیل می دهد حجم جامعه تحقیق 7500 نفر( فارغ التحصیلان در دو گروه دانشگاه دولتی و غیر دولتی ) برآورد شد که جهت بر آورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه 360 نفر در نظر گرفته شد محقق جهت بالا بردن میزان تعمیم و اعتبار نتایج حجم نمونه را تا 421 نفر افزایش داد. نمونه گیری بصورت طبقه ای خوشه ای و بصورت تصادفی انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد که پرسشنامه با 14 سئوال برای جمع آوری آمار توصیفی و 9 گویه برای عامل اجتماعی طراحی شد .روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید اساتید و اعضای هیئت علمی گروه تربیت بدنی، مدیریت ، جامعه شناسی و علوم اجتماعی رسید. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه، از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد که روایی ساختاری قابل قبولی نشان داده شد ( بار عاملی، 748/0 ) میزان پایایی پرسشنامه برابر 97/0 (آلفای کرونباخ) گزارش شد. جهت ساخت پرسشنامه از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرم افزار آماری( اس پی اس اس/ 20)بهره گرفته شد با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی و استفاده از نرم افزار آماری لیزرل از دیدگاه فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و غیر دولتی، مهمترین عوامل اجتماعی ، مؤثر بر اشتغال فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی اولویت بندی شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد در بین 9 عامل اجتماعی موثر بر اشتغال ، عامل بکار گیری افراد با توجه به روابط خویشاوندی از نظر فارغ التحصیلان دانشگاههای غیر دولتی با بار عاملی ( 769/0) در اولویت اول انتخاب قرار گرفت و عامل پرداخت هزینه های دانشجویان دانشگاههای دولتی ، توسط دولت از نظر فارغ التحصیلان دانشگاه دولتی با بار عاملی (964/0) در اولویت اول قرار گرفت. بطور کلی عوامل اجتماعی نقش بسزایی در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بازی می کند.
Obviously , the most important human capital is an appropriate use of these
funds is necessary in an integrated system . The aim of this study was to
determine the effects of social factors on the employment of graduates in
Physical Education MA in public and private universities are . Methods This
study - which is based on the analysis and results of applied research is
conducted in terms of the field that is in the area of cross-sectional studies
.governmental and non -governmental ) was estimated using Cochran 's
formula was used to estimate sample size and sample size of 360 patients
was considered to increase the generalizability and validity of research
results to increase the sample size to 421 individuals . Stratified cluster
random sampling was performed .the community . For construct validity ,
exploratory factor analysis indicated that an acceptable construct validity
(factor loading= .748) level of reliability equal to .97 (Cronbach's alpha)
were reported. The construction of the questionnaire, an exploratory factor
analysis using statistical software (SPSS version 20) was applied using
confirmatory factor analysis using LISREL statistical software from
governmental and non- university graduates government , and social factors
affecting the employment of graduates of master's degree in physical
education were prioritized .students at public universities , the government
of the State University graduate with a load factor (.964) were the first
priority . Social factors play a role in the employment of college graduates in
general plays.
خلاصه ماشینی:
"النا و همکاران (2005) درطی تحقیقی، به تاثیر فرهنگ و ساختار اجتماعی بر روی سطح پیشرفت و رضایت شغلی فارغ التحصیلان تاکید می کنند (النا و همکاران، 2005) از اینرو دشنگ و همکاران (2011) طی تحقیقی به این نتیجه رسیدند که، اعتماد به نفس در دانش آموختگانی که در شهر زندگی می کنند نسبت به هم مدرکهایش در روستا بیشتر است و شغل بهتری نسبت به آنها به دست می آورد افرادی که در روستاها زندگی می کنند کمتر در مشاغل مهم استخدام می شوند این خود باعث کاهش انگیزه آنها در شرکت در کلاس های درس شده (دشنگ و همکاران، 2011)، ویژگی های شخصیتی نیز عامل مهمی در استخدام فارغ التحصیلان است (تاولی و جایان زانج،2011) بطور کلی ارزش گذاریهای نادرست فرهنگی در مورد کار از عوامل پاپین بودن بهره وری نیروی کار در اقتصاد ایران است (خداداد حسینی،1384) که اکثر ارزش گذاری ها بر اساس محیط و اجتماع صورت می گیردتا جاییکه به گزارش نشریه تحقیقات اقتصادی خاورمیانه(1384)، 60درصد از خود کشی ها در ایران به طور مستقیم با مساله بیکاری ارتباط دارد و فقدان فرصت شغلی مناسب برای قشر تحصیل کرده و نخبگان جامعه ایران موجب بروز معضل فرار مغزها شده است، این مسئله در جای خود احتیاج به تامل دارد و با توجه به هزینه ی هنگفتی که دولت جهت تحصیل فارغ التحصیلان دانشگاهی می کند بایستی راهکارهای مناسبی را جهت نگهداشت این نیروهای جوان و متخصص نماید(."