چکیده:
برداشت از ریسک یکی از پارامترهای مهم فرآیند تصمیم گیری است به طوری که می تواند تصمیم گیری عقلایی مربوط به انتخاب یک محصول یا خدمت را تغییر دهد. در واقع، ریسک ادراک به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده برای درک رفتار مصرف کننده شناخته شده است. بنابراین، توسعه مدلی برای تبیین ریسک ادراک شده مشتریان حقیقی در بازار خدمات سرمایه گذاری ضروری است. در این راستا، هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ای ریسک ادراک شده در ارتباط بین متغیرهای روانشناختی و آگاهی و تمایل به سرمایه گذاری مشتریان خدمات سرمایه گذاری است. این پژوهش که در سال 1393 انجام یافته است از نظر ماهیت توصیفی و از نظر هدف توسعه ای کاربردی است و جامعه آماری آن را مشتریان شرکت های کارگزاری تهران - تشکیل می دهد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج نشان داد که ریسک پذیری، اعتماد، خودکارآمدی و آگاهی سرمایه گذران تاثیر معنی داری بر ریسک ادراک شده آنها دارند. در این راستا، بیشترین اثرگذاری بر ریسک ادراک شده مربوط به دانش و آگاهی سرمایه گذران است. علاوه بر این ریسک ادراک شده بر نگرش و تمایل به سرمایه گذاری اثرگذار می باشد.
Perception of risk is of paramount importance in decision-making process as it can alter rational decision-making pertaining to product and service choice. Indeed، Perceived risk is regarded as one of the most crucial factors for understanding consumer behavior. So، it is necessary developing a perceived risk model for natural customers of investment services market. The purpose of this study is to determine the antecedences and consequences of perceived investment risk. This study is a development-applied and descriptive survey. Statistical populations are customers of Yazd brokerage. In this research، questionnaires and interviews have been used for data collection. Also، structural equation modeling and path analysis have been used for data analyzing. The results show that risk propensity، trust، self-efficiency and awareness have a significant effect on investors' perceived risk. In this context، results show that knowledge and awareness of investors has the most effect on their perceived risk. In addition to، perceived risk has a significant effect attitude and intention to invest.