چکیده:
پژوهش حاضر با بهره گیری از آرای دریدا و تاکید بر ادعای او مبنی بر برتری نداشتن گفتار بر نوشتار، می کوشد اصول و روش هایی برای بهبود فرآیند ارتباط کلامی در آموزش و پرورش استخراج کند. در نگاه اول چنین به نظر می رسد که برقراری رابطه ای منطقی میان نظر دریدا و فرآیند ارتباط کلامی ، ناممکن است ، اما تاثیرهای نهانی این دو بر یکدیگر می توانند، حلال بسیاری از مشکلات ارتباطی باشند. به این منظور و در راستای وضوح بخشی به این ارتباطات ، دوره های گوناگون تحصیلی با توجه به اهمیتی که می توانند نوشتار و گفتار در هر یک داشته باشند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت . بر این اساس چنین استنباط شده است که هرچه از دوره های ابتدایی آموزش به سمت دوره های بالاتر پیش می رویم ، جنبه های پیچیده تر نوشتار مورد استفاده قرار می گیرند، به نحوی که در دوره دبستان ، از جنبه های نمادین و تصویری نوشتار استفاده می شود و در دوره های راهنمایی و دبیرستان ، توانایی های نوشتاری دانش آموزان و قابلیت های خاص نوشتار، هم چون امکان تفکر بیش تر در آن ، چند وجهی بودن آن و قابلیت مورد تفسیر قرار گرفتن و ساختارشکنی نوشتارها، مورد استفاده قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"مقاله حاضر نخست به بررسی دیدگاه های دریدا در زمینه ساختارشکنی ، رد مدلول استعلائی ، برتری نداشتن گفتار بر نوشتار و اهمیت زبان شاعرانه می پردازد و سپس با توجه به نظر دریدا مبنی بر برتری نداشتن گفتار بر نوشتار، اصول و روش هایی برای بهبود فرآیند ارتباط کلامی در آموزش و پرورش ارائه می دهد.
او نباید تنها به آموزش شفاهی و استفاده از گفتار بسنده کند، زیرا بسیاری از مواقع ، نامفهوم بودن گفتار مانند مانع ارتباطی قوی عمل می کند و فرآیند ارتباط را مختل می سازد؛ برای روشن تر شدن این اصل ، روش های زیر را مورد بررسی قرار می دهیم : روش ١: استفاده از نقاشی و تدریس نوشتاری همان طور که ذکر شد، در این مقطع نمی توان به طور گسترده از دانش نوشتاری بهره گرفت .
اما با وجود این کار، باز هم دانش آموزان معنای بسیاری از جملات را درک نمی کنند، زیرا شاعر این شعر، در بستر اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی خاص خود این مطالب را سروده است و چه بسا به دلیل برخی محدودیت ها مجبور شده است در خفا و با کنایه سخن بگوید؛ برای مثال شاعران و ادیبان در عصر مغول به دلیل جو حاکم بر آن زمان ، با کنایات سخن می گفتند (صدیق ، ١٣٤٧) در نتیجه معلم می تواند از دانش آموزان بخواهد سرگذشت و جو جامعه در زمان زندگی آن شاعر را پیش از آغاز درس مورد بررسی قرار دهند."