چکیده:
این مقاله به بررسی موانع موجود در راه کاربردیسازی علم سیاست از دیدگاه مدیران اجرائی و دولتی استان کرمان است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش، روش کیفی «دادهـبنیاد» آنسلم اشتراوس و ژولیت کربین است. جامعه پژوهش شامل مجریان، مدیران و مسولین اجرایی و دولتی استان کرمان است و شیوه نمونهگیری به صورت نظری باز و هدفمند با انتخاب موارد بارز و شاخص برای رسیدن به معرف بوده است. نحوه جمعآوری دادهها به صورت میدانی با فنون مصاحبه و شیوه تحلیل دادهها به وسیله نرم افزار اطلس تی.آی بوده است. تدوین سوالات مصاحبه در ابتدا مبتنی بر مطالعات قبلی و سپس در حین مصاحبه تغییر یافتهاند و در مجموع 6 سوال از 35 مدیر استانی در طی 5 ماه پرسیده شده است. یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش اشاره به کشف و شناسایی 6 مقوله با 29 مفهوم در خصوص موانع کاربردیشدن علم سیاست دارد و این مقولات عبارتند از: «سیاست»، «فرهنگ»، «سازمان»، «روش»، «نیروی انسانی»، «ارتباطات». نتایج پژوهش: نتایج پژوهش حکایت از این دارد که در میان شش مولفه کشف شده، مولفه سیاست از تعین بخشترین و در مقابل، مقوله تعامل از متاثرترین موانع بوده است. اما موانع دیگر همچون فرهنگ، سازمان، روش و نیروی انسانی به لحاظ اهمیت در طیف میانه قرار داشته و جزو تاثیرگذارترین موانع به شمار میروند. نتیجه اینکه حل موانع موجود کاربردیشدن علم سیاست مستلزم اعتمادسازی میان نهاد علم و سیاست، استقلال نهاد علم و درونزا شدن کاربردیسازی است.
خلاصه ماشینی:
محسن خلیلی در مقاله «راهکارهای بهینه و کاربردی سازی علوم سیاسـی بـرای حضور مؤثر در نهادهای تصمیم گیری »، کـاربردی شـدن علـم سیاسـت در ایـران را مستلزم این میداند که مواد درسی ، تغییر کرده و درس های با گرایش هـای عملیـاتی مانند اقتصاد، مدیریت ، امنیت ، سیاسـت گـذاری ، و نظـام انتخابـاتی در مـواد درسـی جدید گنجانده شوند و همچنین پیوندهای میان نهاد علم و اجرایـی برقـرار شـده و قوانین استخدامی اصلاح شوند (خلیلی ، ١٣٨٨: ٦٢٦-٥٨٥).
پرویز امامزادهفرد در مقاله ای با عنوان «وضعیت علم سیاست در ایران معاصـر: نسبت علوم سیاسی در کشور بـا علـوم انسـانی در غـرب؛ رشـته علـم سیاسـت در دانشگاه های ایران و آمریکا» بر این دیدگاه است که نظام آموزشی علـوم سیاسـی در ایران ، ظاهری تمرکزگرا دارد، محتـوای درسـی ، عرضـه کننـده دیـدگاه هـای کلـی و جهـت گیـری هـای مـبهم اسـت و نـوع درس هـا و چگـونگی برخـورد اسـتادها و دانشجویان در ایران بیشتر به شیوه اداری و برای حفظ ظـاهر مطـرح اسـت .
مسعود اسلامی در «آسیب شناسی زیرساخت ها، نقد روش ها و تحلیل محتوا در آموزش و پژوهش رشته روابط بین الملل در ایران » بر این بـاور اسـت کـه دو دسـته آسـیب هـا در سـطح کـلان و خـرد وجـود دارد؛ در سـطح کـلان، شـاهد گسسـت حوزه های اندیشه و عمل و در سطح خرد، شاهد فقـدان انگیـزه در دانـش پژوهـان ، فقــدان مطالعـه ، تخصــص و توانــایی در مدرسـان و محصــلان هسـتیم ؛ درنتیجــه ، کاربردی سازی علم سیاست نیازمند تعامل میان دانشـگاه و دسـتگاه سیاسـت اسـت (اسلامی ، ١٣٨٨: ٧٨٨-٧٧١).