چکیده:
استدلال زبان خصوصی از مهمترین مباحث دورة دوم فلسفی ویتگنشتاین بهشمار میرود. آنچه در این باب اهمیت دارد، این مسئله است که آیا انسان میتواند در خلوتگاه خود، زبانی اختصاصی ایجاد نماید که الفاظ آن تنها برای خود او معنادار باشد؟ ویتگنشتاین با ارجاع به فقدان شرط معناداری هویات درونی و احساسات و نیز با رد خصوصی بودن الفاظ و عبارات و بیان توهمی بودن آن، مدعی است که چنین زبانی قابل تصور نیست، چراکه باور دارد زبان احساس وابسته به دنیای فیزیکی است و شکلگیری یک زبان مرهون بهکارگیری گرامری است که تنها در اجتماع زبانی تکون مییابد. در مقالة حاضر، ابتدا به شرح مفهوم «دروننگری» خواهیم پرداخت تا درک بهتری از دیدگاه وی در باب استدلال زبان خصوصی بهدست آوریم. در گام بعدی، دیدگاه ویتگنشتاین را در باب استدلال زبان خصوصی که مبتنی بر دو مفهوم کلیدی شرط معناداری و استدلال پیروی از قاعده است، مورد بررسی قرار داده، نشان خواهیم داد که او چگونه با یک برداشت واقعگرایانه از معنا، استدلال خود را صورتبندی میکند.
خلاصه ماشینی:
Whilst by giving reference to the lack of condition available to explicate the meaning of internal entities and feelings, Wittgenstein rejects the idea that such terms and words are private, and he argues that this language is not acceptable and imaginable because our sensory language depends on the physical world.
Introduction The idea of the so-called "private language argument", which Wittgenstein (1953) has discussed in paragraphs 243 to 315 of his book Philosophical Investigations, is very important because it deals on one hand with the field of psychology and behavioral sciences and is also related to the field of epistemology in particular, and on the other hand, one can see a return to the Cartesian epistemology where human knowledge is based on perception and "private cognition" with an emphasis on the distinction between the inner affair (sensations) and the outer affair (behavior) in phrases such as "I think" or "I understand".
But Wittgenstein’s way of dealing with the issue (introspection) in a different manner depicts a completely different approach that includes two sides: (1) Introspection as a kind of reflection: According to Wittgenstein's view, introspection is not a form of sensation-related concept that is focused on the inside, but it is a kind of reminder for example, for when we are going to specify the nature of a feeling, where in fact, we reflect on memories: (خدیجه حسن بیک زاده ، میر سعید موسوی کریمی ) "It makes sense to ask: Do I really love her, or am I only pretending to do?